Daan de Geus
3 februari 2014
Volgens Caterham-coureur Kamui Kobayashi wist motorleverancier Renault – dat behalve Caterham ook Red Bull, Toro Rosso en Lotus van krachtbronnen voorziet – van tevoren al dat er problemen waren met haar V6.
“Voordat we vorige week naar Jerez gingen, meldde Renault al dat ze achterliepen met hun V6-programma”, vertelt Kobayashi, die de Franse motorleverancier tijdens de testweek zelf vroeg of de problemen die het aldaar ondervond als een verrassing kwamen: “Hun antwoord was ‘nee’, want ze wisten zelf immers al dat ze bepaalde deadlines niet hadden gehaald en vertraging hadden opgelopen.”
Zorgen over Renault en hun motoren maakt Kobayashi zich echter niet, benadrukt hij. “Ze hebben de laatste jaren telkens de beste motor gemaakt, dus ze zullen het lek nu ook wel boven krijgen. Ik maak me er dan ook niet overdreven druk om.”
“We moeten maar gewoon afwachten hoeveel werk ze kunnen doen tijdens de twee weken die we nog hebben voor we naar Bahrein gaan om te testen. Deze twee weken zijn voor ieder team belangrijk, maar voor Renault en de Renault-teams nog wel het meest. Wij moeten in Bahrein namelijk echt kilometers zien te maken. Maar als het daar goed loopt, zullen we heel happy zijn.”
Achterstand
Kobayashi’s renstal Caterham was in Jerez met 76 ronden het meest productieve Renault-team. Red Bull kwam slechts tot 21 rondjes, terwijl Toro Rosso op 54 bleef steken en Lotus er niet bij was. De Renault teams staan daardoor gezamenlijk op 151 ronden, wat in schril contrast staat tot de 875 ronden die de vier Mercedes-teams aflegden en de 444 rondjes van de drie door Ferrari aangedreven formaties.
Kobayashi’s renstal Caterham was in Jerez met 76 ronden het meest productieve Renault-team. Red Bull kwam slechts tot 21 rondjes, terwijl Toro Rosso op 54 bleef steken en Lotus er niet bij was. De Renault teams staan daardoor gezamenlijk op 151 ronden, wat in schril contrast staat tot de 875 ronden die de vier Mercedes-teams aflegden en de 444 rondjes van de drie door Ferrari aangedreven formaties.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Terug met Giedo van der Garde naar Monaco 2013: ‘Kimi viel zo het water in’
18 oktober 2024 07:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws