
De Hugenholtz-bocht nu, op origineel niveau zal straks 2,5 meter hoger komen te liggen. Foto: Andreas Terlaak.
De Hugenholtz-bocht is momenteel vrij krap maar dat is straks anders, legt Zaffelli uit. “Hij wordt breder. Onderin wordt hij iets vlakker en bovenin juist steiler en komt hij 2,5 meter boven het huidige niveau te liggen.” Jan Lammers, sportief directeur van de GP, ziet er een nieuw inhaalpunt. “Er zijn straks twee lijnen mogelijk. De onderste is korter, maar bovenin kun je harder. Ik denk dat de bocht straks in de kwalificatie meer dan een seconde rondetijd gaat schelen.” Die verschillende racelijnen worden ook mogelijk gemaakt door het gebruik van een speciaal soort asfalt dat moet zorgen voor minder marbles op de baan – deze vlokken rubber die van de banden af komen veroorzaken een vuile lijn en dus minder grip. Naast ‘de Hugenholtz’ zijn er nog eens dertig punten waar het circuit gemoderniseerd wordt, zo ook de Tarzanbocht. Zandvoorts beroemde eerste bocht is straks twee meter breder en wordt voorzien van een smalle uitloopstrook, links van de grindbak. “Dat was een wens van de coureurs, die is uitgesproken tijdens een FIA-meeting. Zij achtten het zo veiliger in geval van remproblemen of andere pech”, aldus Zaffelli. “De instructie wordt straks dat als coureurs zich daar verremmen en op die strook terecht komen, ze helemaal rondom de grindbak moeten rijden. De bocht behoudt zijn onvergeeflijke karakter: als je tijdens het insturen de auto verliest, haal je die strook al niet meer en kom je in het grind terecht.”
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De Tarzan-bocht is onder constructie, links van de grindbak komt een uitloopstrook te liggen.. Foto: Andreas Terlaak
Ondanks dat er vrij snel gerefereerd werd aan het bandendrama van Indianapolis in 2005, waar de Michelins van toen niet bestand waren tegen de banking, was de Formule 1’s huidige bandenleverancier Pirelli te spreken over het plan. “Maar de bocht in Indianapolis is ook wezenlijk anders”, stipt Zaffelli van DROMO nog aan. “De Luyendyk-bocht progressief gebankt, ovals in Amerika zijn vooral steil zonder verschillen.” Zaffelli liet zich inspireren door enkele banen in Europa met een banking zoals Brooklands (Engeland) en de beroemdste kombocht in Europa: Monza. Daardoor zijn er in de Luyendyk-bocht straks net als in de Hugenholtz meerdere racelijnen mogelijk, wat close racing zou moeten bevorderen. “Dit wordt het mooiste en meest uitdagende circuit van Europa. En daarna misschien wel de wereld”, zegt de eeuwige optimist Jan Lammers. “Teams en coureurs zullen tot het uiterste worden uitgedaagd wat betreft de afstelling van hun auto. Er zijn twee kombochten: links- en rechtom, en daarnaast is er een recht stuk en zijn er meerdere typen bochten. Zie daar maar eens het juiste compromis voor te vinden. Reken maar dat de topcoureurs straks druk aan het simuleren zijn, Lewis en Max zijn echt wel al aan het oefenen.” Nou, de uitdaging ligt er, heren. Half februari moet het circuit af zijn.
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. De Arie Luyendykbocht tijdens de verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. F1 teams zullen gebruik maken van deze voetgangerstunnel die onder het rechte stuk vlak voor de tarzanbocht loopt. Verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak
- © Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Op de foto wordt een van 3 voetgangerstunnels in en onder de Arie Luyendyk bocht aangelegd. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Op de foto de eerste van 3 voetgangerstunnels in en onder de Arie Luyendyk bocht. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak
- Nederland, Zandvoort, 02-12-2019. Verbouwing circuit Zandvoort. Foto: Andreas Terlaak