‘Kortere raceweekends, meer GPs op de kalender: F1 wil per 2021 een nieuwe weekendopzet’
Motorsport Images
Daan de Geus
7 juni 2019
De technische keuring verschuift van donderdag naar vrijdag, de vrijdagtrainingen worden later op de dag gehouden, en de parc fermé-regels gaan al in voor de eerste meter gereden is: dat zijn een aantal van de veranderingen die de Formule 1 per 2021 wil invoeren, bericht Auto, Motor und Sport.
2021 moet het jaar van de grote regelrevolutie worden, met onder meer de komst van nieuwe auto’s, een eerste aanzet tot een serieuze budget cap, eerlijker verdeling van het prijzengeld én dus een nieuwe weekendopzet – dat laatste om ruimte te maken voor meer Grands Prix dan de huidige 21.
Het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport weet te melden dat de donderdag, momenteel zowel de mediadag als de dag waarop de auto’s door de technische keuring gaan, van het ‘raceweekend’ verdwijnt. Het werk op het circuit begint dan pas vrijdag, wat teams meer lucht moet geven qua reizen, wat weer meer ruimte op de kalender moet opleveren voor meer Grands Prix.
Lees ook: Wat staat er nog op Liberty’s lijstje? ‘Een GP in Afrika, en tweede races in Amerika en China’
Het idee om raceweekends in te korten om ruimte te maken, komt niet uit de lucht vallen. Verschillende teams hebben al eerder aangegeven dat dit een vereiste is indien er meer Grands Prix bij komen. Dit om logistieke redenen en met oog op de belasting van personeel.
Lang niet elk team (of elke coureur) loopt warm voor meer races, maar Formule 1-eigenaar Liberty Media zint al langer op uitbreiding van de racekalender. De fee die voor een race betaald moet worden, vormt immers een groot deel van Formule 1’s verdienmodel, nog los van wat het extra oplevert aan aanverwante bijkomende inkomsten en tv-gelden. Volgens Liberty is het verder dringen op de kalender, met interesse vanuit veel verschillende (nieuwe) landen voor een Grand Prix.
Trainingstijden verschuiven
Wat de weekendopzet betreft, verschuiven de huidige donderdagactiviteiten – daaronder de officiële persconferentie, andere mediaverplichtingen en dus de scrutineering, ofwel technische keuring – naar vrijdagochtend. Daarna wordt dan getraind. Bij een gewone Europese Grand Prix betekent dat dan dat de eerste vrijdagtraining, volgens de Duitse publicatie, om 13:00 uur begint en de tweede om 17:00. Momenteel is dat 11:00 uur voor VT1 en 15:00 voor VT2. Parc fermé
Een bijkomende verandering is dat de parc fermé-regels vanaf 2021 dan al voor de eerste vrije training actief worden – momenteel is dit pas zaterdag bij het begin van de kwalificatie. Onder deze regels mogen vanaf het moment dat parc fermé ingaat geen nieuwe onderdelen meer op auto’s gezet worden, met uitzondering van na crashes of pech. Voor teams betekent dit nog niet dat ze onder de nieuwe regels vrijdag geen testwerk meer kunnen doen: ze mogen tijdens de trainingen nog altijd nieuwe onderdelen op de auto’s schroeven, stelt Auto, Motor und Sport, maar die moeten ze er dan zaterdag en zondag weer af halen. Deze regel zou dienen om te voorkomen dat teams gedurende raceweekends telkens nieuwe onderdelen blijven invliegen, wat nu veel gebeurt. Wat het eventuele schrappen van de donderdag betekent voor fan-activiteiten als de pit lane walk, handtekeningensessies en andere evenementen met coureurs, is nog niet bekend. De voorgestelde regels zijn nog onder voorbehoud en worden later deze maand verder besproken. Lees ook: Vooruitgang in gesprekken over 2021-regels, maar haast blijft geboden: ‘We zien eind juni als deadline’
Wat de weekendopzet betreft, verschuiven de huidige donderdagactiviteiten – daaronder de officiële persconferentie, andere mediaverplichtingen en dus de scrutineering, ofwel technische keuring – naar vrijdagochtend. Daarna wordt dan getraind. Bij een gewone Europese Grand Prix betekent dat dan dat de eerste vrijdagtraining, volgens de Duitse publicatie, om 13:00 uur begint en de tweede om 17:00. Momenteel is dat 11:00 uur voor VT1 en 15:00 voor VT2. Parc fermé
Een bijkomende verandering is dat de parc fermé-regels vanaf 2021 dan al voor de eerste vrije training actief worden – momenteel is dit pas zaterdag bij het begin van de kwalificatie. Onder deze regels mogen vanaf het moment dat parc fermé ingaat geen nieuwe onderdelen meer op auto’s gezet worden, met uitzondering van na crashes of pech. Voor teams betekent dit nog niet dat ze onder de nieuwe regels vrijdag geen testwerk meer kunnen doen: ze mogen tijdens de trainingen nog altijd nieuwe onderdelen op de auto’s schroeven, stelt Auto, Motor und Sport, maar die moeten ze er dan zaterdag en zondag weer af halen. Deze regel zou dienen om te voorkomen dat teams gedurende raceweekends telkens nieuwe onderdelen blijven invliegen, wat nu veel gebeurt. Wat het eventuele schrappen van de donderdag betekent voor fan-activiteiten als de pit lane walk, handtekeningensessies en andere evenementen met coureurs, is nog niet bekend. De voorgestelde regels zijn nog onder voorbehoud en worden later deze maand verder besproken. Lees ook: Vooruitgang in gesprekken over 2021-regels, maar haast blijft geboden: ‘We zien eind juni als deadline’
Gerelateerd nieuws
Liberty Media verdedigt MotoGP-overname na EU-onderzoek: ‘Moet worden goedgekeurd’
20 december 2024 14:00 - Nieuws
Ben Sulayem vindt onverwachte bondgenoot in Wolff: ‘Ik zou nooit zo via de radio schelden’
17 december 2024 08:00 - Nieuws
Verstappen vervult zijn taakstraf: ‘Daar was hij bijzonder blij mee’
14 december 2024 12:00 - Nieuws
FOTOSERIE: Verstappen, Norris en meer nemen prijzen in ontvangst tijdens FIA-gala
14 december 2024 10:30 - Nieuws