Nooit eerder was Christijan Albers zo dicht bij de tweede kwalificatieronde. Maar een merkwaardige ´code rood´ (foutje in de tijdwaarnemingsapparatuur) verpest zijn kansen op een plekje bij de laatste zestien. Opnieuw pech dus, voor de Nederlander. Christijan Albers wil zich enkele uren na de opwindende kwalificatie voor de Grand Prix van Europa op de Nürburgring niet al te boos maken in het motorhome van MF1 Racing, maar het zit ´m toch wel dwars. ,,Ik was twaalfde of dertiende, en ik ging net weer naar buiten voor mijn tweede run toen er opeens code rood werd gegeven. Dus werd ik door mijn monteurs teruggeduwd in de garage. Net toen de bandenwarmers erom zaten en alles was uitgeplugd werd het circuit alweer vrij gegeven. En wat ook gek was: enkele jongens mochten gewoon hun ronde afmaken en die tijd telde mee. Dat mag eigenlijk niet. Ik had zeker voor Liuzzi kunnen staan. Balen, want de auto voelde erg goed aan. Maar that´s life.´´

Door de motorwissels bij Williams (Webber van P10 naar 20, Rosberg van P12 naar 22) staat de 27-jarige coureur uit Laren nu alsnog zestiende op de startopstelling. ,,Maar wie weet wat er mogelijk zou zijn geweest in die tweede kwalificatiesessie´´, vertelt hij Formule 1 RaceReport.

Albers (deze keer weer beduidend sneller dan teamgenoot Monteiro) start de race zondag op het zachtere bandencompiund. Na veel wikken en wegen heeft hij zich door het team laten overtuigen. ,,Het was een moeilijke keuze, maar gezien de weersvoorspellingen voor zondag (het wordt een paar graden koeler dan de afgelopen vrij warem dagen, red.) zou het toch beter zijn op de zachtere band te starten. Dus doen we dat.´´

Het doel van Albers is zondag in ieder geval de race te finishen. ,,De Super Aguri´s staan een eindje bij mijn vandaan, dus dat zou goed moeten gaan.´´ Daarmee doelend op het onvrijwillige, vroege einde in Imola na de ´aanval´ van de inmiddels van het toneel verdwenen Yuji Ide. De Nederlandse coureur rekent op een goede start: ,,We hebben dit weekend kortere versnellingsbakoverbrengingen. Daarmee komen we sneller uit de startblokken.´´ Het liefst zou de MF1-coureur het stevig zien regenen, zoals dat wel vaker gebeurt in de grillige Duitse Eifel. ,,Zou ik supergaaf vinden. Gaat vast ook nog wel een keertje gebeuren dit jaar. Bridgestone heeft nog steeds de beste regenband. Dan kunnen er leuke dingen gebeuren!´´