Kvyat over band met engineer: ‘Vloeken op de radio is onze geheime codetaal!’
Daan de Geus
19 oktober 2019
Of Mattia Spini voor Daniil Kvyat de belangrijkste persoon is binnen Toro Rosso? “We zijn allemaal belangrijk, maar Mattia is zonder twijfel degene die ik het meest van allemaal spreek. Een aanspreekpunt.” Kvyat en Spini zitten naast elkaar in de Red Bull-hospitality, het Holzhaus, als ze in gesprek met FORMULE 1 hun verhaal doen over de relatie coureur/engineer.
Het gaat zelfs zo ver, schertst Kvyat, “dat ik Mattia vaker zie dan mijn vriendin”. Zat zijn ze elkaar nog niet, zegt Spini. “Tussen de races door appen we en houden goed contact. Dat is belangrijk.” Lachend: “Maar als we elkaar niet zien, wil ik ook weleens gewoon wat tijd met mijn vriendin en familie doorbrengen!”
Vloeken is code?
Kvyat looft Spini voor diens rust. “Hij is en blijft altijd heel kalm. Ook in lastige situaties, zoals in Duitsland”, verwijst hij naar de chaotische regenrace waarin hij derde werd. “We bleven rustig en brachten de auto samen naar het podium. Het is teamwork. Mattia behoudt altijd de controle; dat is een van zijn sterkste punten. En hij is natuurlijk engineer, dus hij weet veel van de auto en is goed met cijfers en berekeningen. Al probeer ik soms wel wat wiskunde met hem te doen.” De man of vrouw achter de censuurknop had het er vroeger maar druk mee om het gevloek van Daniil Kvyat over de boordradio weg te bliepen. Hij kon er wat van. “Ha, dat is onze geheime code!”, lacht Kvyat, doelend op het feit dat gevloek niet wordt uitgezonden op tv en dus verborgen blijft voor de concurrentie. Serieuzer: “In het verleden verloor ik de controle wat eerder, tegenwoordig is het beter, ben ik kalmer en vloek minder.” In de nieuwe editie van FORMULE 1 vertellen Daniil Kvyat en zijn engineer Mattia Spini uitgebreid over hun samenwerking en wat daarbij komt kijken. Editie 15 ligt nu in de winkel of is hier te bestellen.
Kvyat looft Spini voor diens rust. “Hij is en blijft altijd heel kalm. Ook in lastige situaties, zoals in Duitsland”, verwijst hij naar de chaotische regenrace waarin hij derde werd. “We bleven rustig en brachten de auto samen naar het podium. Het is teamwork. Mattia behoudt altijd de controle; dat is een van zijn sterkste punten. En hij is natuurlijk engineer, dus hij weet veel van de auto en is goed met cijfers en berekeningen. Al probeer ik soms wel wat wiskunde met hem te doen.” De man of vrouw achter de censuurknop had het er vroeger maar druk mee om het gevloek van Daniil Kvyat over de boordradio weg te bliepen. Hij kon er wat van. “Ha, dat is onze geheime code!”, lacht Kvyat, doelend op het feit dat gevloek niet wordt uitgezonden op tv en dus verborgen blijft voor de concurrentie. Serieuzer: “In het verleden verloor ik de controle wat eerder, tegenwoordig is het beter, ben ik kalmer en vloek minder.” In de nieuwe editie van FORMULE 1 vertellen Daniil Kvyat en zijn engineer Mattia Spini uitgebreid over hun samenwerking en wat daarbij komt kijken. Editie 15 ligt nu in de winkel of is hier te bestellen.
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
Sebastian Vettels debuut bij Toro Rosso: lange lokken en een babyface
08 februari 2024 11:00 - Fotorubriek