Positie | Coureur | Team | Snelste tijd | |
1 | Nico Rosberg | Mercedes | 1;15.989 | Q3 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:16.046 | Q3 |
3 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:16.384 | Q3 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:16.547 | Q3 |
5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:16.686 | Q3 |
6 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:17.389 | Q3 |
7 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:17.540 | Q3 |
8 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:17.555 | Q3 |
9 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:18.090 | Q3 |
10 | Sergio Pérez | Force India | 1:18.327 | Q3 |
11 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:17.846 | Q2 |
12 | Jenson Button | McLaren | 1:17.988 | Q2 |
13 | Valtteri Bottas | Williams | 1:18.082 | Q2 |
14 | Romain Grosjean | Lotus | 1:18.196 | Q2 |
15 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:18.356 | Q2 |
16 | Felipe Massa | Williams | geen tijd | Q2 |
17 | Esteban Gutiérrez | Sauber | 1:18.741 | Q1 |
18 | Adrian Sutil | Sauber | 1:18.745 | Q1 |
19 | Jules Bianchi | Marussia | 1:19.332 | Q1 |
20 | Max Chilton | Marussia | 1:19.928 | Q1 |
21 | Kamui Kobayashi | Caterham | 1:20.133 | Q1 |
22 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:21.732 | Q1 |
Kwalificatie: Controversiële pole voor Rosberg
Bouke van den Berg
24 mei 2014
Nico Rosberg start de Grand Prix van Monaco voor de tweede keer op rij vanaf polepositon. De Duitser had profijt van zijn eigen – of het bewust was is nu de grote vraag – fout. Lewis Hamilton begint als tweede en Daniel Ricciardo als derde.
Hamilton ziet er na afloop in ieder geval niet al te gelukkig uit. Rosberg schoot in de slotfase van de laatste kwalificatie, toen hij al de snelste tijd had, aan het begin van de tweede sector rechtdoor. Rosberg maakte daarbij opmerkelijk veel stuurbewegingen. Hierdoor blokkeerde zijn Mercedes, schoot hij rechtdoor en was het gevolg gele vlaggen.
Q1
In de eerste kwalificatie maakt Daniil Kvyat kennis met het hobbeltje bij het uitkomen van de tunnel. Een aantal flinke correcties voorkomen niet dat de Toro Rosso-coureur in de vangrail terecht komt. De schade blijft echter beperkt: Kvyat hoeft alleen naar binnen voor een nieuwe voorvleugel.
Al vroeg in de eerste sessie laat het Mercedes-duo zich al nadrukkelijk gelden. Nico Rosberg en Lewis Hamilton melden zich gelijk al vooraan met tijden hoog in de 1:17. Daarmee doen ze het dus nog redelijk rustig aan, aangezien Hamilton in de laatste vrije training nog een 1:16.758 noteerde.
In de slotfase is het vervolgens dringen geblazen voor een tijd bij de beste zestien. Rijders zoeken meer de grens op. Dat is duidelijk zichtbaar bij Kevin Magnussen, die iets te laat aanremt voor St. Devote en rechtdoor schiet. Hij kan zijn weg probleemloos vervolgen.
Dat geldt niet voor Marcus Eriksson en Felipe Massa. Eriksson raakt de controle over zijn Caterham kwijt vlak voor Mirabeau. Een huzarenstukje als het bereiken van de tweede kwalificatie, zoals Giedo van der Garde vorig jaar, lukt hem geen moment. De Zweed rijdt onbehouwen rond in de eerste sector. Verliest vervolgens de controle over zijn Caterham en neemt Massa mee de bandenstapel in. De snelheid ligt op Monaco echter relatief laat en dus kunnen beide coureurs wel hun weg zonder al te veel schade vervolgen. Het zorgt wel voor het competitieve einde van de eerste sessie.
Eriksson start morgen in Monaco als laatste. Hij is verreweg de langzaamste. Naast hem op de laatste startrij staat Kamui Kobayashi, maar Eriksson is wel meer dan anderhalve seconde langzamer. Op een circuit als Monaco, waar de onderlinge verschillen vaak klein zijn.
Het is geen verrassing dat ook beide Marussia-coureurs in de eerste sessie zijn uitgeschakeld. Jules Bianchi en Max Chilton starten een rij voor de Caterhams. Daarvoor staan beide Saubers. Het lek is bij de Zwitsers nog niet boven. Esteban Gutiérrez start voor Adrian Sutil.
Q2
Mercedes herhaalt in de tweede sessie de strategie van de eerste kwalificatie: Hamilton en Rosberg gaan gelijk de baan op. Zo kunnen ze rustig een ronde rijden die goed genoeg is om de volgende sessie te halen. In de eerste kwalificatie eindigde het duo niet bovenaan, maar haalde het wel probleemloos de tweede kwalificatie.
Bij Felipe Massa blijkt de schade toch ernstiger te zijn dan gedacht. Na zijn botsing met Ericsson kon hij zijn weg vervolgen naar de pits. Om niet meer naar buiten te komen. Vooraan blijft het Mercedes-duo bovenaan staan. Achteraan valt verrassend genoeg ook Valtteri Bottas uit, die als dertiende start. Ook Jenson Button haalt opnieuw niet de laatste kwalificatie. Andere uitvallers zijn Nico Hülkenberg, Grosjean en Maldonado.
Q3
Mercedes kiest voor de laatste kwalificatie voor een iets andere aanpak. Hamilton en Rosberg stuiven nu niet als eerste naar buiten, maar wachten het gebeuren eventjes af. Logisch natuurlijk: er doen immers nog maar tien coureurs mee.
In het eerste bedrijf van de laatste kwalificatie schroeft vooral Rosberg de snelheid op door 1:15.989 te noteren. Hamilton volgt op een halve tiende en Ricciardo volgt op een kleine vier tiende.
Rosberg staat nog op pole als hij aan zijn laatste snelle ronde begint. Bij Mirabeau verremt hij zij zich echter. Hij schiet rechtdoor en kan daardoor niet een snellere ronden klokken. Het gevolg is dat er vervolgens met gele vlaggen gezwaaid wordt. Hamilton rijdt achter de Duitser en moet daardoor van zijn gas. Hierdoor kan hij de tijd van Rosberg niet verbeteren. Zijn eigen fout helpt Rosberg waarschijnlijk dus aan pole.
Morgen starten beide Red Bulls op de startrij achter Mercedes. Opnieuw is Daniel Ricciardo Sebastian Vettel te snel af. De derde startrij kleurt rood met Fernando Alonso en Kimi Räikkönen. Jean-Éric Vergne start als zevende, Kevin Magnussen als achtste. Daniil Kvyat begint als negende in Monaco en Sergio Pérez als tiende.
Gerelateerd nieuws
Sprintkwalificatie GP São Paulo: Pole Piastri, Norris vuurt ook waarschuwingsschot af
01 november 2024 20:24 - GP São Paulo
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Wolff blij met strijd Norris en Verstappen: ‘Hebben er allemaal profijt van’
30 oktober 2024 19:00 - GP São Paulo
Mercedes moet ontwikkelingen noodgedwongen stopzetten na torenhoge kosten door crashes
30 oktober 2024 11:00 - Nieuws