Kwalificatie: Hamilton pakt pole op opdrogende baan
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
2 juli 2016
Lewis Hamilton heeft de pole position veroverd voor de Grand Prix van Oostenrijk. Op een opdrogende baan in Q3 was de Brit ruimschoots de snelste. Max Verstappen reed de negende tijd.
Hamilton greep de 54e pole in zijn loopbaan met een rondetijd van 1:07,922. Teamgenoot Nico Rosberg werd tweede, maar begint de race als zevende door een gridstraf van vijf plekken. Het plaatsje op de voorste startrij gaat daardoor naar Nico Hülkenberg, die de goede reeks van Force India doorzet.
Doordat ook Sebastian Vettel vijf plaatsen gridstraf moet incasseren, begint Jenson Button de Grand Prix vanaf de derde plaats. Het is de hoogste startpositie voor McLaren sinds het weer met Honda samenwerkt. Kimi Räikkönen start vierde, gevolgd door Valtteri Bottas.
Max Verstappen reed de negende tijd. De Nederlander was 3,5 seconde langzamer dan Hamilton. Hij vertrekt zondag vanaf P8, omdat hij eveneens profiteert van Vettels gridstraf. Felipe Massa maakte de top tien compleet.
Dat de gele hobbelkerbs naast de Red Bull Ring niet vriendelijk zijn voor Formule 1-auto’s die er op volle snelheid overheen rijden, was vrijdag en zaterdagmorgen al gebleken. In de eerste kwalificatiesessie maakten de hobbels nog meer slachtoffers. Sergio Pérez moest zijn Force India al na een paar minuten in de garage parkeren met een afgebroken rechter achterwielophanging. De echte gedupeerde was Daniil Kvyat, met nog twee minuten te gaan twintigste. Hij reed bij het uitkomen van de voorlaatste bocht met zijn linker wielen over de hobbels, waardoor ook zijn rechter achterwielophanging het begaf. De Toro Rosso spinde van de baan, raakte met de neus een bandenstapel en stuiterde in de grindbak. Door Kvyats crash ging de rode vlag uit. Nico Rosberg had op dat moment al de snelste tijd staan, een 1:06,516. Sebastian Vettel was tweede, Lewis Hamilton en Max Verstappen respectievelijk derde en vierde. De Nederlander was bijna vier tienden sneller dan zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. De grote verrassing van Q1 was Pascal Wehrlein, die vlak voor de rode vlag de negende tijd reed. Uiteindelijk werd de Duitser tiende, ook dankzij Carlos Sainz, die direct nadat het licht weer op groen was gegaan bij het uitrijden van de pitstraat zijn motor opblies. Coureurs die hun tijd nog hoopten te verbeteren, kregen daartoe door de gele vlag voor Sainz’ stilgevallen bolide geen kans meer. Behalve voor Kvyat zat de kwalificatie er na het eerste deel ook op voor Renault-coureurs Kevin Magnussen (17e) en Jolyon Palmer (18e), Rio Haryanto (18e) en Saubers-coureurs Marcus Ericsson (21e) en Felipe Nasr (22e). Red Bull op supersofts
In het tweede deel van de kwalificatie dacht Red Bull alvast aan de tactiek voor de race. Het team stuurde Max Verstappen en Daniel Ricciardo naar buiten voor een tweede run op supersofts, in plaats van de ultrasofts waarop tot op dat moment iedereen zijn rondjes reed. Beide coureurs reden hun snelste tijd op het superzachte rubber, waardoor ze de race op die banden mogen starten. Ricciardo was dit keer sneller dan Verstappen, al scheelde het met zestien duizendsten bijna niets. Bij Mercedes was de onderlinge volgorde ook omgekeerd. Hamilton reed de snelste tijd (1:06,228), twee tienden voor Rosberg. Vettel was derde. Het druppelde tijdens Q2 continu lichtjes, maar met nog een minuut of drie te gaan barstte de regenbui pas echt los. Tijd om op het laatste moment nog een snellere ronde te rijden, hadden de coureurs daardoor niet. Esteban Gutiérrez, Pascal Wehrlein, Romain Grosjean en Fernando Alonso konden daardoor na de tweede kwalificatiesessie uitstappen. Loterij
Toen het licht op groen ging voor het beslissende kwalificatiedeel, was de plensbui alweer voorbij. Alle coureurs gingen met intermediates onder hun auto het asfalt op. Door de zon en de hoge baantemperatuur droogde de piste echter razendsnel op, zodat het met nog vijf minuten te gaan druk werd in de pits met coureurs die snel naar ultrasofts wisselden. In het slot van de kwalificatie ontspon zich vervolgens een ware loterij. Hülkenberg reed als eerste de snelste tijd op slicks, waarna de snelste tijd met zo’n beetje elke coureur die over de streep kwam verder opschoof. Max Verstappen leek op de valreep aanspraak te maken op een plek op de eerste startrij, maar werd direct daarna door een hele rits coureurs terug verwezen naar plek negen. Lewis Hamilton timede zijn laatste ronde perfect. Hij kwam als een van de laatsten over de finish en wist het beste gebruik te maken van de opdrogende baan. Teamgenoot Nico Rosberg moest ruim een halve seconde toegeven op de rondetijd van de wereldkampioen.
Kvyat crashtDat de gele hobbelkerbs naast de Red Bull Ring niet vriendelijk zijn voor Formule 1-auto’s die er op volle snelheid overheen rijden, was vrijdag en zaterdagmorgen al gebleken. In de eerste kwalificatiesessie maakten de hobbels nog meer slachtoffers. Sergio Pérez moest zijn Force India al na een paar minuten in de garage parkeren met een afgebroken rechter achterwielophanging. De echte gedupeerde was Daniil Kvyat, met nog twee minuten te gaan twintigste. Hij reed bij het uitkomen van de voorlaatste bocht met zijn linker wielen over de hobbels, waardoor ook zijn rechter achterwielophanging het begaf. De Toro Rosso spinde van de baan, raakte met de neus een bandenstapel en stuiterde in de grindbak. Door Kvyats crash ging de rode vlag uit. Nico Rosberg had op dat moment al de snelste tijd staan, een 1:06,516. Sebastian Vettel was tweede, Lewis Hamilton en Max Verstappen respectievelijk derde en vierde. De Nederlander was bijna vier tienden sneller dan zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. De grote verrassing van Q1 was Pascal Wehrlein, die vlak voor de rode vlag de negende tijd reed. Uiteindelijk werd de Duitser tiende, ook dankzij Carlos Sainz, die direct nadat het licht weer op groen was gegaan bij het uitrijden van de pitstraat zijn motor opblies. Coureurs die hun tijd nog hoopten te verbeteren, kregen daartoe door de gele vlag voor Sainz’ stilgevallen bolide geen kans meer. Behalve voor Kvyat zat de kwalificatie er na het eerste deel ook op voor Renault-coureurs Kevin Magnussen (17e) en Jolyon Palmer (18e), Rio Haryanto (18e) en Saubers-coureurs Marcus Ericsson (21e) en Felipe Nasr (22e). Red Bull op supersofts
In het tweede deel van de kwalificatie dacht Red Bull alvast aan de tactiek voor de race. Het team stuurde Max Verstappen en Daniel Ricciardo naar buiten voor een tweede run op supersofts, in plaats van de ultrasofts waarop tot op dat moment iedereen zijn rondjes reed. Beide coureurs reden hun snelste tijd op het superzachte rubber, waardoor ze de race op die banden mogen starten. Ricciardo was dit keer sneller dan Verstappen, al scheelde het met zestien duizendsten bijna niets. Bij Mercedes was de onderlinge volgorde ook omgekeerd. Hamilton reed de snelste tijd (1:06,228), twee tienden voor Rosberg. Vettel was derde. Het druppelde tijdens Q2 continu lichtjes, maar met nog een minuut of drie te gaan barstte de regenbui pas echt los. Tijd om op het laatste moment nog een snellere ronde te rijden, hadden de coureurs daardoor niet. Esteban Gutiérrez, Pascal Wehrlein, Romain Grosjean en Fernando Alonso konden daardoor na de tweede kwalificatiesessie uitstappen. Loterij
Toen het licht op groen ging voor het beslissende kwalificatiedeel, was de plensbui alweer voorbij. Alle coureurs gingen met intermediates onder hun auto het asfalt op. Door de zon en de hoge baantemperatuur droogde de piste echter razendsnel op, zodat het met nog vijf minuten te gaan druk werd in de pits met coureurs die snel naar ultrasofts wisselden. In het slot van de kwalificatie ontspon zich vervolgens een ware loterij. Hülkenberg reed als eerste de snelste tijd op slicks, waarna de snelste tijd met zo’n beetje elke coureur die over de streep kwam verder opschoof. Max Verstappen leek op de valreep aanspraak te maken op een plek op de eerste startrij, maar werd direct daarna door een hele rits coureurs terug verwezen naar plek negen. Lewis Hamilton timede zijn laatste ronde perfect. Hij kwam als een van de laatsten over de finish en wist het beste gebruik te maken van de opdrogende baan. Teamgenoot Nico Rosberg moest ruim een halve seconde toegeven op de rondetijd van de wereldkampioen.
Gerelateerd nieuws
Red Bull trekt lering uit uitdagend seizoen: ‘Plannen voor RB21 liggen klaar’
17 november 2024 20:00 - Nieuws
Antonelli vergelijkt zich met Hamilton, zweert Russell in 2025 te verslaan
17 november 2024 14:00 - Nieuws
Visa RB doet boekje open over afscheid Ricciardo: ‘Zijn wereld stortte in’
15 november 2024 17:00 - Nieuws