Lewis Hamilton heeft de poleposition voor de Grand Prix van Italië veroverd. De Mercedes-coureur was te snel voor Ferrari’s Kimi Räikkönen. Max Verstappen kreeg geen tijd op de klokken en was na Q1 al klaar.

De grootste verrassing was eigenlijk dat het niet teamgenoot Nico Rosberg was waarvan Lewis Hamilton het meest te duchten had, maar Ferrari-coureurs Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel. Dat Hamilton zijn elfde poleposition van 2015 zou pakken, stond voor de kwalificatie begon echter al vast, want toen werd duidelijk dat Rosberg na motorproblemen in de slottraining terug moest grijpen op een oudere specificatie motor.

Aangezien Mercedes eerder makkelijk de dienst had uitgemaakt in de vrije trainingen, pakte Hamilton – die als enige dus wel met de nieuwe Mercedes-motor reed – de poleposition op het oog vrij gemakkelijk. In Q1 was het nog wel Rosberg die de tweede tijd claimde, maar in Q2 was het Vettel die prompt binnen twee tienden van Hamilton zat, met Räikkönen op P3 en Rosberg op de vierde stek.

In Q3 was de volgorde van de Ferrari-rijders omgedraaid, maar de marge van Hamilton op de Scuderia’s snelste man Räikkönen was daarin wel weer iets groter: 0.234 seconde. Hamilton liet het in zijn laatste vliegende ronde daarbij wel lopen, toen duidelijk was dat zijn pole veilig was. Vettel eindigde op 0.288 seconde achter Hamilton, Rosberg op net iets meer dan drie tienden, waarmee hij het Williams-duo nog wel voor bleef.

De plekken zeven en acht behoren toe aan Force India’s Sergio Pérez en Lotus-rijder Romain Grosjean. Pérez’ teamgenoot Nico Hülkenberg redde het ook tot Q3, maar viel aan het eind van zijn eerste run stil aan het begin van de pitsstraat. The Hulk werd nog wel naar de garage geduwd, maar kwam daar niet meer uit. P10 was er voor Marcus Ericsson, al hangt de Sauber-coureur nog een onderzoek boven het hoofd voor het hinderen van Hülkenberg in Q1.

Verstappen
Q1 was overigens de enige heat waarin Max Verstappen op de baan te zien was, al was dat maar kort. Toro Rosso was nog lang met Verstappens auto bezig en hij kon pas de baan op toen er nog maar twintig tellen op de klok stonden. Een getimede ronde rijden zat er dus niet in, maar hij ging nog wel naar buiten voor een installatierondje, al liep dat niet goed af.

Bij de Curva Grande kwam een groot stuk van het bodywork dat de motor bedekt namelijk los. Het bodywork was ogenschijnlijk niet goed bevestigd en werd los van de auto en uit elkaar getrokken, waarna Verstappen met een half gestripte bolide – met de motor en een stuk van de linker sidepod ontbloot – rustig terug naar de pits reed. Hij slaagde er zo dus niet in een tijd te laten noteren en eindigde de sessie als twintigste en laatste.

Of Verstappen zondag ook als laatste begint, is nog afwachten. De Nederlander heeft weliswaar ook nog een gridstraf in te lossen, maar dat geldt tevens voor zijn teamgenoot Carlos Sainz, de Red Bull-coureurs én de McLaren-rijders. Wie daardoor waar komt te staan, moet de FIA nog uitpuzzelen.