Kimi Räikkönen heeft alle tifosi op het roodgekleurde Monza getrakteerd op de eerste Ferrari-pole op de Italiaanse omloop sinds 2010. De Fin was teamgenoot Sebastian Vettel en Mercedes’ Lewis Hamilton te snel af met het snelste rondje ooit in de Formule 1.
Het record van de snelste Formule 1-ronde ooit was na de eerste Q3-runs kortstondig in handen van Hamilton, maar daarna ging het er op het eind echt om tussen het trio Hamilton, Vettel en Räikkönen en was het razend spannend toen ze hun laatste runs deden.
Hamilton, die zijn koppositie moest verdedigen, verbeterde zich daarbij niet in de eerste sector, terwijl Vettel en Räikkönen dat wel deden. In sector twee lieten ze alle drie een persoonlijke verbetering noteren, terwijl Valtteri Bottas ineens de snelste tweede sectortijd reed.
Räikkönen pakte zijn eerste pole sinds Monaco 2017.
De derde sector zou dus wel eens beslissend kunnen worden, met de vraag wie zich daarin nogmaals kon verbeteren, en of dat dan ook genoeg zou zijn voor pole. Hamilton verbeterde zijn tijd, net als Vettel én Räikkönen – met de Fin die daarbij ineens het snelst was.
Räikkönen had de ronde Monza in 1:19.119 afgelegd, 0.161 seconde sneller dan Vettel en 0.175 rapper dan Hamilton. Het was daarmee dus ook automatisch de snelste Formule 1-ronde ook, met een gemiddelde snelheid van 263.587 km/u over Monza’s 5.793 kilometer.
Achter de top drie was Bottas vierde op meer dan een halve seconde. Hij had nog wel een hachelijk moment toen hij in Q2 ineens bijna spinde en dwars stond in de pitstraat, toen hij (te) laat zag dat hij naar de weegbrug moest en op een nat stuk de controle kwijtraakte.
De vijfde plek was voor Max Verstappen, die in zijn Red Bull 1.496 seconde moest toegeven op Räikkönen. Verstappens Red Bull-collega Daniel Ricciardo deed vanwege een gridstraf voor een motorwissel niet mee aan Q2 en Q3.
Achter de top vijf was Grosjean zesde en ‘best of the rest’.
De top tien werd zodoende volgemaakt door Romain Grosjean, Carlos Sainz, Esteban Ocon, Pierre Gasly en Lance Stroll. Opvallend waren daarbij vooral de namen van Sainz, Gasly en Ocon. Sainz rijdt immers voor het Renault-fabrieksteam en de Renault-motor mist veel vermogen op Monza, zoals Verstappen herhaaldelijk heeft aangegeven. Dat Gasly bij de top tien zat zal hoopgevend zijn voor Red Bull, dat haar Renaults volgend jaar inruilt voor de Honda’s waar Gasly’s team Toro Rosso mee rijdt.
Stroll was op P10 ondertussen de eerste Williams-coureur dit jaar die Q3 heeft weten te halen. Zijn teamgenoot Sergej Sirotkin was twaalfde. Daar tussenin eindigde Kevin Magnussen. De Haas-rijder had het aan het eind van Q2 nog flink aan de stok met McLaren-coureur Fernando Alonso (dertiende) – bij het ingaan van de eerste chicane reden ze elkaar bijna in de wielen. Alonso’s teamgenoot Stoffel Vandoorne wist het niet tot Q2 te redden, de Vlaming eindigde als twintigste en laatste.