‘Waanzin’. Zo noemt Mercedes-teambaas Toto Wolff de impasse omtrent het eliminatiesysteem voor de kwalificatie, waar de Formule 1 maar niet van af lijkt te komen.

Dat laatste is althans het gevoel van Wolff, een uitgesproken criticus van het afvalsysteem dat dit jaar is ingevoerd. Wolff wil liever terug naar het vorige systeem en volgens de Mercedes-chef denken alle teambazen er zo over: “Maar er zijn partijen die er een andere agenda op nahouden en anders over denken”, meldt hij.

Formula One World Championship 2016, Round 2, Bahrain Grand Prix, Manama, Bahrain, Saturday 2 April 2016 - Nico Rosberg (GER) Mercedes AMG F1 W07 Hybrid.

Onder het afvalsysteem zitten coureurs vaak in de pits te wachten.

“Dat is wel gebleken uit de bijeenkomst van zondag”, vertelt Wolff, verwijzend naar de bijeenkomst van de teambazen, FIA-president Jean Todt en uitbater Bernie Ecclestone. “Er is gebleken dat het niet eenvoudig is het kwalificatiesysteem te veranderen.” In plaats van dit te doen, is besloten er donderdag verder over te spreken.

“Ik heb geen idee hoe dat gaat uitpakken”, verzucht Wolff. “De vorige keer dat ik hier een voorspelling over deed, kwam die totaal niet uit”, zegt de Mercedes-chef, doelend op hoe de teams het systeem na één raceweekend al wilden dumpen, maar dit toch een tweede kans kreeg in Bahrein.

Dat de Formule 1 heeft vastgehouden aan het vrijwel unaniem verketterde afvalsysteem heeft Wolff verbijsterd. Een simpele verklaring voor de impasse kan hij desgevraagd niet geven: “Het is gewoon waanzin.”

Formula One World Championship 2016, Round 2, Bahrain Grand Prix, Manama, Bahrain, Friday 1 April 2016 - Sebastian Vettel (GER) Ferrari.

Vettel wordt ook niet enthousiast van het voorgestelde alternatief.

Alternatief
Volgens berichten uit de paddock zijn Todt en Ecclestone nog altijd vastbesloten iets nieuws te doen en niet van zins het vorige kwalificatiesysteem terug te brengen. Gedacht zou worden aan een format waarbij coureurs per heat – Q1, Q2 of Q3 – twee vliegende ronden rijden en de tijd daarvan bij elkaar op wordt geteld. Na elke heat zou dan, net als onder het vorige systeem, alsnog een schifting volgen.

Een dergelijk systeem is, in een andere vorm, in 2005 al eens uitgeprobeerd. Toen door coureurs op zaterdag en zondag één-voor-één te laten kwalificeren en die tijden bij elkaar op te tellen. Dat bleek geen succes en Ferrari’s Sebastian Vettel verwacht er ook nu niet veel van: “Ik vind het een shit idee”, zegt hij tegen Sky Sports News.

“Als je er een circus van wil maken om door willekeur een door elkaar gehusselde grid te krijgen, prima, maar in de Formule 1 hoort het niet zo te werken”, meent Vettel. Het idee kan wel op bijval van McLarens Jenson Button rekenen, ogenschijnlijk bij gebrek aan beter: “Ik wil het best proberen, want alles is beter dan dit format.”