Positie | Coureur | Team | Snelste tijd |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:20.050 |
2 | Jenson Button | McLaren | 1:20.100 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 1:20.150 |
4 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20.200 |
5 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:20.250 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:20.300 |
7 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:20.350 |
8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:20.400 |
9 | Pastor Maldonado | Williams | 1:20.450 |
10 | Sergio Perez | Sauber | 1:20.500 |
11 | Vitaly Petrov | Renault | 1:20.550 |
12 | Rubens Barrichello | Williams | 1:20.600 |
13 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:20.650 |
14 | Paul di Resta | Force India | 1:20.700 |
15 | Adrian Sutil | Force India | 1:20.750 |
16 | Nick Heidfeld | Renault | 1:20.800 |
17 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1:20.850 |
18 | Heikki Kovalainen | Lotus | 1:20.900 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 1:20.950 |
20 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:21.000 |
21 | Timo Glock | Virgin | 1:21.050 |
22 | Jérôme D’Ambrosio | Virgin | 1:21.100 |
23 | Vitantonio Liuzzi | HRT | 1:21.150 |
24 | Narain Karthikeyan | HRT | 1:21.200 |
Formule1
Linda Vermeeren
28 mei 2011
In een kwalificatie die in het teken stond van een zware crash van Sergio Pérez, is het opnieuw Red Bull-coureur Sebastian Vettel die pole pakt. Jenson Button start als tweede, voor Mark Webber.
Een beetje een climax is het wel. Niets ten nadele van de goede prestatie van Vettel: ere wie ere toe komt. Echter na de vrije trainingen waarin Ferrari en McLaren zeer goed presteerde, was er de hoop op een andere polesitter.
Het lukte zowel Alonso als Hamilton niet om een bedreiging te vormen. Jenson Button was zoals gezegd de enige die nog enigszins in de buurt van de 1:13.556 wist te komen.
Hamilton gokt erop dat hij zich in één run goed kwalificeert. En gaat met slechts vier minuten op de klok naar buiten. Hij belandt daarbij achter Felipe Massa, waardoor hij gefrustreerd met zijn hand zwaait. Niet veel later krijgt hij echte zorgen op zijn bord, als er met nog 2 minuut 26 op de klok een code rood is vanwege een zware crash van Sauber-coureur Sergio Pérez, die tot dat moment een zeer goede kwalificatie kende.
De Mexicaan heeft zich in de veiligheidsbarrière geboord bij het uitkomen van de tunnel. Een crash vergelijkbaar met die van Nico Rosberg vanochtend. Pérez was gelukkig bij kennis toen hij uit zijn wagen gehaald werd. Hij is naar het ziekenhuis vervoerd, het is echter nog niet duidelijk of hij in staat zal zijn morgen te racen.
Als om 15.35 de race herstart wordt, staat Hamilton al ruim voor tijd klaar aan het eind van de pitstraat om zo als eerste de baan op te gaan. Daarmee neemt hij een risico omdat door zo lang stil te staan de temperatuur van de banden snel daalt. Het blijkt ook wel uit zijn tijd: de McLaren-coureur komt niet verder dan de zevende stek.
Hoewel Alonso wellicht op iets meer gehoopt had, kan hij met zijn vierde plaats redelijk tevreden zijn. Evenals Massa die als zesde start. Tussen de twee Ferrari-coureurs ingeklemt is Michael Schumacher. Die opnieuw teammaat Rosberg voor blijft.
Door zijn crash in de derde vrije training spant het erom of Rosberg zich zal kunnen kwalificeren. Maar Mercedes werkt keihard de auto te repareren en zonder problemen weet de Duitser zich te kwalificeren. Sterker nog: slechts een uur na zijn enorme klapper, komt hij in Q1 en Q2 snel voor de dag. In Q3 weet hij het echter niet waar te maken. Pastor Maldonado bewijst zijn goede vorm met een negende plaats.
Rosberg was overigens niet de enige die vanochtend zwaar gecrasht is. Ook Liuzzi schreef in VT3 zijn auto af. Maar bij HRT probeerden ze het niet eens de wagen op te lappen. Het was al de tweede keer dit weekend dat Liuzzi zijn wagen had afgeschreven. Ook Narain Karthikeyan komt niet in actie door een kapotte achterwielophanging. Doordat beide rijders geen tijd genoteerd hebben, is het maar de vraag of ze zullen racen. In Australië moest HRT om diezelfde reden vanaf de zijlijn toekijken.
Alguersuari kende een zeer teleurstellende kwalificatie. Onder druk om Q2 te halen raakt hij in Rascasse de Sauber van Kobayashi en beschadigd daarbij zijn voorvleugel waarna zijn sessie voorbij is. Hij moet zich melden bij de stewards, hoewel het twijfelachtig is of hij daadwerkelijk schuldig is en niet gewoon werd opgehouden. Ook de Japanner wordt om uitleg gevraagd.
Tijden