Lammers maakt zich geen zorgen om vergunningen en vermeende tijdsdruk voor Zandvoort
ANP
Daan de Geus
6 augustus 2019
Jan Lammers, sportief directeur van de Grote Prijs van Nederland, vindt dat het platform ‘Rust Bij De Kust’ niet bepaald voor rust aan de Zandvoortse kust zorgt, nu de stichting heeft aangegeven de Formule 1-race tegen te willen houden door bezwaar te maken tegen de vergunningsaanvragen die nodig zijn om circuit en infrastructuur aan te passen.
Rust Bij De Kust heeft tegenover BNR aangegeven dit serieus te overwegen, met BNR dat meldt dat de tijd überhaupt begint te dringen voor Zandvoort door de duur van de procedures omtrent het aanvragen van vergunningen voor aanpassingen aan het circuit en een eventuele extra ‘ontsluitingsweg’. Laat staan als er dus nog protesten worden ingediend of zelfs geprocedeerd gaat worden door Rust Bij De Kust of andere organisaties.
Lees ook: Lammers: ‘Zandvoort verwacht geen grote verrassingen in aanloop naar GP’
‘Geen inkoppertjes’
Gevraagd of de raceorganisatie er bij de tijdsplanning rekening mee heeft gehouden dat zaken als vergunningsaanvragen vertraging kunnen oplopen door protesten, antwoordt Lammers dat ‘je met dit soort projecten weet dat er heus geen inkoppertjes zijn zodra de handtekeningen gezet zijn en het werk begint’. Een mogelijk struikelblok is er sowieso in de vorm van het ‘stikstofdossier’. Afgelopen voorjaar oordeelde de Raad van State dat de uitstoot van en vervuiling door stikstof verder moet worden teruggedrongen. Dit maakt het zeker voor bouwprojecten en evenementen die natuurgebieden kunnen vervuilen (zoals het beschermde natuurgebied rondom circuit Zandvoort) een stuk moeilijker tot zelfs onmogelijk om vergunningen te krijgen. “Als die regel tot de letter wordt nageleefd, is dat een harde klap voor het hele bedrijfsleven, landelijk”, zegt Lammers. “Puur praktisch is die regel niet uitvoerbaar; er zullen denk ik noodzakelijkerwijs genoeg uitzonderingen op komen.” Maar hij erkent: “Voor ons is het, net als voor het bedrijfsleven, een uitdaging.” Het is echter ook ‘gewoon’ iets op de takenlijst. “Het is net als het dagelijks leven, daarin staan onderweg naar werk ook niet altijd alle stoplichten op groen, maar ze staan ook niet altijd allemaal op rood. Het gaat nu om aanpakken: niet klagen, maar dragen.” Les ook: Lammers: ‘Ons decor in Zandvoort is straks miljoenen waard’ Sociale plicht
En dat er dan clubs zijn die wel klagen, zoals Rust Bij de Kust, tsja, dat is hun goed recht, zegt Lammers. Bij de ex-Formule 1-coureurs zijn hun klachten ook niet aan dovemansoren gericht. Hij zei eerder al: “Ik vind dat je zowel als persoon als organisatie een sociale plicht het het milieu niet buitenproportioneel te belasten.” De Dutch GP zet er daarom ook op in zo ‘groen’ mogelijk te zijn. En dat sociale besef, denkt Lammers, kan toch ook van twee kanten komen? “Ze zetten ons weg als milieubarbaren, wat niet fair is. Ze doen zelf of ze zo’n hoge moraal hebben, maar we hebben toch allemaal een sociale plicht elkaar het leven aangenaam te maken? Als een paar duizend mensen tegen zijn, maar vele honderdduizenden mensen tot miljoenen – want zo groot is de interesse in de Formule 1 in Nederland – willen drie dagen met plezier van de Grand Prix genieten, ga je dan niet te ver om dat te willen tegenhouden?” In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 12, vertelt Jan Lammers uitgebreid over de gang van zaken achter de schermen in Zandvoort. “De massale interesse heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen.” FORMULE 1 nr. 12 is vanaf 8 augustus te koop en komt inclusief Spa Special met exclusief interview met Max Verstappen! Nr. 12 en de special zijn hier alvast te bestellen!
“Het laatste wat Rust Bij de Kust nu wel creëert, is rust”, reageert Lammers met een lachje tegenover FORMULE 1. Die kwinkslag terzijde, geeft Lammers aan dat de organisatie achter de Grote Prijs zich geen zorgen maakt wat betreft de tijdlijn omtrent vergunningsaanvragen. “We hebben toezeggingen van de gemeente, vanuit de regio én vanuit Den Haag dat ze zich soepel en positief opstellen wat betreft het verlenen van vergunningen.”
De organisatie van de Dutch GP heeft tegenover BNR bevestigd nog geen vergunning te hebben aangevraagd; Lammers omschreef dit proces eerder tegenover FORMULE 1 als ‘een formaliteit, geen vraagstuk’.
“Wij gaan er vanuit dat ze vanuit de overheid hun afspraken nakomen, dat is één”, voegt Lammers daar nu aan toe. “En twee is dat ik denk dat je als overheid ook een zorgplicht hebt, als je weet dat er een evenement komt waar over drie dagen verspreid 315.000 mensen heen willen. In mijn optiek heb je dan de plicht om te zorgen dat alles ordelijk en veilig verloopt, net als bijvoorbeeld bij de Gay Pride, om maar wat te noemen.”
Gevraagd of de raceorganisatie er bij de tijdsplanning rekening mee heeft gehouden dat zaken als vergunningsaanvragen vertraging kunnen oplopen door protesten, antwoordt Lammers dat ‘je met dit soort projecten weet dat er heus geen inkoppertjes zijn zodra de handtekeningen gezet zijn en het werk begint’. Een mogelijk struikelblok is er sowieso in de vorm van het ‘stikstofdossier’. Afgelopen voorjaar oordeelde de Raad van State dat de uitstoot van en vervuiling door stikstof verder moet worden teruggedrongen. Dit maakt het zeker voor bouwprojecten en evenementen die natuurgebieden kunnen vervuilen (zoals het beschermde natuurgebied rondom circuit Zandvoort) een stuk moeilijker tot zelfs onmogelijk om vergunningen te krijgen. “Als die regel tot de letter wordt nageleefd, is dat een harde klap voor het hele bedrijfsleven, landelijk”, zegt Lammers. “Puur praktisch is die regel niet uitvoerbaar; er zullen denk ik noodzakelijkerwijs genoeg uitzonderingen op komen.” Maar hij erkent: “Voor ons is het, net als voor het bedrijfsleven, een uitdaging.” Het is echter ook ‘gewoon’ iets op de takenlijst. “Het is net als het dagelijks leven, daarin staan onderweg naar werk ook niet altijd alle stoplichten op groen, maar ze staan ook niet altijd allemaal op rood. Het gaat nu om aanpakken: niet klagen, maar dragen.” Les ook: Lammers: ‘Ons decor in Zandvoort is straks miljoenen waard’ Sociale plicht
En dat er dan clubs zijn die wel klagen, zoals Rust Bij de Kust, tsja, dat is hun goed recht, zegt Lammers. Bij de ex-Formule 1-coureurs zijn hun klachten ook niet aan dovemansoren gericht. Hij zei eerder al: “Ik vind dat je zowel als persoon als organisatie een sociale plicht het het milieu niet buitenproportioneel te belasten.” De Dutch GP zet er daarom ook op in zo ‘groen’ mogelijk te zijn. En dat sociale besef, denkt Lammers, kan toch ook van twee kanten komen? “Ze zetten ons weg als milieubarbaren, wat niet fair is. Ze doen zelf of ze zo’n hoge moraal hebben, maar we hebben toch allemaal een sociale plicht elkaar het leven aangenaam te maken? Als een paar duizend mensen tegen zijn, maar vele honderdduizenden mensen tot miljoenen – want zo groot is de interesse in de Formule 1 in Nederland – willen drie dagen met plezier van de Grand Prix genieten, ga je dan niet te ver om dat te willen tegenhouden?” In de nieuwste editie van FORMULE 1, nr. 12, vertelt Jan Lammers uitgebreid over de gang van zaken achter de schermen in Zandvoort. “De massale interesse heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen.” FORMULE 1 nr. 12 is vanaf 8 augustus te koop en komt inclusief Spa Special met exclusief interview met Max Verstappen! Nr. 12 en de special zijn hier alvast te bestellen!
Gerelateerd nieuws
Sainz wil minder races: ‘Mijn ideale kalender bestaat uit 20 GP’s’
05 december 2024 16:00 - GP Abu Dhabi
Lando Norris: ‘Laat Verstappen gewoon die 20 miljoen betalen voor Dutch GP’
05 december 2024 15:45 - GP Abu Dhabi