Lammers: Ons decor in Zandvoort is straks miljoenen waard
André Venema
1 juni 2019
Opluchting bij Jan Lammers na de officiële bekendmaking maar de voorbereiding op de Dutch GP is pas begonnen. “Het is een hele bevrijding dat we uit de impasse zijn, ik kan vrij en open praten. En die drukte? Ach”, lacht Lammers, “het enthousiasme en de belangstelling van iedereen geven meer energie dan het kost.”
De komende maanden gaat FORMULE 1 regelmatig bij Lammers in Zandvoort om te praten over de voortgang van de preparaties. Er was een maandenlange strijd voor nodig en het ging er niet altijd even genuanceerd aan toe. Uiteindelijk lukte het prins Bernhard en zijn medeaandeelhouders van circuit Zandvoort om FOM-topman Chase Carey te overtuigen van het commerciële perspectief van een terugkeer van de Nederlandse GP. Een huzarenstukje, aldus Lammers. “Bernhard heeft het initiatief genomen en daarom roep ik ook volmondig dat we de GP te danken hebben aan twee namen: Max en Bernhard.”
bestel hem los hier.
De prins heeft, zo stelt Lammers, circuit Zandvoort nooit overgenomen als een soort speelgoed, maar uit passie. “Bernhard is minderheidsaandeelhouder en heeft zijn partners ervan overtuigd te proberen de Grand Prix naar Nederland te halen. Hij heeft de contacten met Bernie Ecclestone (vorige F1-eigenaar, red.) gelegd. Dat de race nu daadwerkelijk naar Nederland komt is een droom die uitkomt, want ik denk dat Bernhard en Ecclestone in het begin hetzelfde dachten als wij: dit is kansloos, zet maar uit je hoofd.”
Liberty had, zo stelt Lammers, ergens anders waarschijnlijk meer geld kunnen verdienen. Misschien wel honderden miljoen, denkt hij. In Azië, de Golfstaten of Amerika. “Maar dat voegt niets toe aan het imago en de beleving. Bij Zandvoort hebben ze het idee dat dat wel gebeurt. De beelden van de duinen en de fans in het oranje ga je straks in alle promotiefilmpjes van de Formule 1 zien, let maar op. Zo’n decor alleen is al tientallen miljoenen waard.”
Lees de rest van het openhartige gesprek met Jan Lammer in het nieuwe nummer van FORMULE 1. Daarin ook deel II van ‘Wat kost de Formule 1’, een dagboek over 5 dagen Max Verstappen in Monaco en Jacques Villeneuve over Bottas 2.0. Editie 8 ligt nu in de winkel of