Komend seizoen gaat Jan Lammers aan de slag als teambaas bij PSV in de Superleague Formula, de raceklasse voor voetbalteams die alweer zijn derde jaar ingaat.

Opeens dook er een verrassend gezicht op tijdens de persconferentie van de Superleague Formula. Jan Lammers, ondermeer bekend als teambaas van Racing for Holland en seatholder van A1GP, heeft zich in een nieuw avontuur gestort. Nu het A1GP-boek definitief gesloten is, acht Lammers de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging.

De teambaas uit Zandvoort runt dit seizoen met Racing For Holland de equipe van de Eindhovense Eredivisieploeg, terwijl de Indiër Narain Karthikeyan plaats neemt achter het stuur. “We gaan natuurlijk voor de titel”, zegt Lammers ambitieus. “Het doel is om te winnen, dat is een open deur. Maar het behalen van de titel is geen inkoppertje.”

Lammers is zelf benaderd door de organisatie achter de Superleague Formula. “Ze vroegen me of ik een team wilde runnen”, zegt de 53-jarige eigenaar van Racing for Holland. “Ik ben blij dat we rond zijn met PSV, want het is natuurlijk leuk om een Nederlands team te vertegenwoordigen. Ook met het oog op sponsoring komt het goed uit, ons budget is al helemaal rond. Als je voor een buitenlandse club werkt, is het lastiger werven.”

Nederlandse coureurs

Desondanks rijdt er voor dit Nederlandse team geen Nederlandse coureur, hoewel er met Yelmer Buurman en Robert Doornbos toch twee Nederlanders meedoen in de Superleague Formula. “Jammer”, zegt Lammers. “Maar we kwamen er niet uit. We waren er vrij laat bij. Yelmer Buurman was eigenlijk al rond met AC Milan toen we hem benaderden.”

Robert Doornbos rijdt voor het Braziliaanse Corinthians, maar was lang kandidaat om bij PSV in te stappen. “Met hem heb ik inderdaad gesproken. In de A1GP heb ik al met hem gewerkt, dus dat was ook een stukje loyaliteit, maar helaas kwam het niet rond.”

Ook Christijan Albers en Jeroen Bleekemolen waren in beeld. “Het gesprek met Christijan was echter heel vrijblijvend, terwijl Jeroen z’n agenda was al vrij vol met races in Amerika.”

Narain Karthikeyan is dus de man die voor PSV de zeges moet binnenhalen. “Maar we rijden niet in ons eentje op de baan, er zijn nog twintig andere teams die om elke centimeters asfalt willen vechten”, legt Lammers uit. “Desondanks heb ik vertrouwen dat we het goed gaan doen.”

'Weekend Winner'

Het Superleague Formula seizoen beslaat dit jaar twaalf raceweekends. De aftrap van het seizoen is op 3 en 4 april in Silverstone. Het tweede raceweekend, 15 en 16 mei, vindt plaats in Assen.

In zo’n raceweekend wordt er op zaterdag gekwalificeerd en worden er op zondag drie races gereden. De eerste twee races duren 45 minuten, net als de helft van een voetbalwedstrijd. De tweede race begint met een ‘reversed grid’. Dit betekent dat de uitslag van race één wordt omgedraaid en als startopstelling voor de tweede race wordt gebruikt. Na de twee races is er nog een ‘Super Final’ waarin de zes beste teams in vijf ronden strijden om de titel, en bijbehorende geldprijs, van ‘Weekend Winner’.

Spektakel

De klasse op zich staat volgens Lammers garant voor spektakel. “De auto’s zijn allemaal identiek. Ze zijn wat robuuster dan die in de A1GP, wat minder sierlijk misschien, maar ze maken wel een fenomenaal geluid. Ik denk dat als mensen die langs het circuit lopen dat horen, ze toch wel geneigd zijn een kijkje te nemen.”

De auto’s, voorzien van V12 motoren van 750 PK, zijn al drie jaar nagenoeg hetzelfde. Er mogen door de teams geen grote veranderingen aan de auto gemaakt worden. “Dit maakt de klasse kostenefficiënt. Bovendien maakte het voor de toeschouwer toch niet uit of de auto een halve centimeter hoger of lager staat afgesteld.”

Omgekeerde startopstelling

Tijdens de races zou er genoeg actie op de baan moeten zijn, stelt Lammers. “Als coureur ben ik geen fan van de omgekeerde startgrid, zoals die in de tweede race toegepast wordt, want je wilt beloond worden als je het goed doet. Als je de snelste bent en je moet achteraan starten, is dat raar. Maar, het is wel iets dat er voor zorgt dat er veel ingehaald wordt. In de Superleague Formula kun je zomaar achteraan staan in race twee, dan moet je dus zorgen dat je weer vooraan eindigt. Dat doe je door in te halen.”

Lammers zelf is enthousiast geworden voor de Superleague Formula door de ambitie van de mannen achter de klasse. “Ze hebben mij in ieder geval over de streep weten te trekken.” De hoop is dat autosportminnend Nederland volgt. “Wat de klasse extra leuk maakt voor Nederlandse fans is natuurlijk dat er een Nederlands team en twee Nederlandse coureurs meedoen. Met Nieuw-Zeelander Chris van der Drift hebben we zelfs nog een reserve Nederlander.”

Liefhebber

Bang dat de klasse financiële problemen krijgt, zoals de A1GP, is Lammers niet. “Angst is, zoals het gezegde gaat, een slechte raadgever. Angst zelf laat ook niets gebeuren, dus je hoeft er niet bang voor zijn.”

De Superleague Formula is vooral voor de voetbalclubs publicitair erg interessant. “Het is een goede manier om je naamsbekendheid te vergroten in het buitenland”, meent Lammers. “Je spreekt door de autosport mensen uit een heel ander segment aan. Wat dat betreft sluit Narain Karthikeyan mooi aan bij het doel van PSV om dit te doen.”

Rest tenslotte de vraag of Lammers nu ook hoopt dat PSV de titel pakt in de Eredivisie. “Ik kom natuurlijk uit Zandvoort, dan groei je toch een beetje op als een Ajacied. Maar ik ben meer fan van bepaalde spelers dan voor een club. Ik geniet van een mooie actie of doelpunt. Als liefhebber moet je ook voor de tegenpartij kunnen klappen, dat heeft met sportiviteit te maken. Of je het nu hebt over voetbal of autosport.”