Carlos Sainz mag dan wel zijn allereerste Formule 1-poleposition hebben veroverd, toch was de grootste verrassing van de dag Nicholas Latifi. De Canadees profiteerde optimaal van de veranderlijke omstandigheden en zette zo zijn Williams voor het eerst in zijn carrière in Q3 neer.
De kwalificatie op Silverstone begon op een natte baan na een redelijke regenbui, maar de baan verbeterde ronde na ronde doordat de regen afnam. Dat bood Latifi de kans om, op het nippertje, door te gaan naar Q2 terwijl teamgenoot Alexander Albon, die nota bene als enige de updates tot zijn beschikking had, in Q3 strandde op de zestiende plek.
Lees ook: Williams met ‘behoorlijk grote update’ meer de ‘Red Bull-kant’ op
Met die verrassing was Latifi erop gebrand om ook in Q2 sterk te presteren. Hij noteerde een rondetijd van 1:43.273, geen indrukwekkende ronde aangezien Max Verstappen toen een 1:40.655 had genoteerd. Maar doordat het juist meer begon te regenen kon niemand zich meer verbeteren en stond Latifi plots voor het eerst in Q3.
Daar hield het uiteindelijk wel op qua verrassingen. De Canadees spinde in bocht 1 en veroorzaakte kortstondig een gele vlag en kwam met een 2:03.095 niet meer tot een serieuze rondetijd. Toch is de tiende startplek, op basis van verdienste en niet door gridstraffen, zijn beste prestatie tot nu toe. De timing daarvan kon niet beter, aangezien zijn toekomst bij Williams onzeker is door de tegenvallende prestaties.
Lees ook: Williams neemt alleen voor Albon updates mee naar Silverstone
“Ik ben erg blij. In de regen hoop je altijd het verschil te kunnen maken”, zegt Latifi tegen Viaplay. “Dat we doorgingen naar Q2 was al mooi. Het klikte gewoon meteen. Je hoopt dat als alles goed voelt, de rondetijden zich daar ook naar vertalen en dat was ook het geval. Dat is in veel andere raceweekenden niet het geval geweest. Dan voelde een ronde wel goed, maar was de snelheid er om een of andere reden niet.”
“Dat was dus een welkome verandering”, vervolgt Latifi. “Q3 was meer dan waar we op hadden kunnen hopen. De baan lag er slechter bij. Ik ging ervoor, ik had toch niks te verliezen. Natuurlijk is het een beetje frustrerend om geen representatieve rondetijd te kunnen zetten na die spin. Het leek erop dat ik daarna best wat schade had, de auto was erg onstabiel. Maar de tiende plek is een geweldige teamjob, dus mijn dank gaat uit naar hen”, besluit Latifi.