Formule1
Jan van der Burgt
29 september 2013
Alle Formule 1-coureurs hebben één ding gemeen: racen zit in hun bloed. Sommigen zoeken na hun carrière in de koningsklasse andere uitdagingen. Anderen zijn simpelweg niet goed genoeg gevonden. Formule1.nl volgt voormalig Formule 1-coureurs die nog actief zijn in de autosport. In deze aflevering: Jan Magnussen.
Formule 1-carrière
De Deen Jan Magnussen maakt in 1995 zijn Formule 1-debuut als vervanger van Mika Häkkinen bij McLaren. De Fin wordt geopereerd aan zijn blindedarm en Magnussen mag laten zien wat hij kan tijdens de Pacific Grand Prix. Een tiende plaats valt hem ten deel, op twee ronden achterstand van winnaar Michael Schumacher. Twee jaar later is Jan Magnussen er voor het eerst een heel seizoen bij. Paul Stewart rekruteert zijn voormalig Formule 3-ster voor zijn nieuwe en samen met zijn vader Jackie Stewart opgerichte team Stewart Grand Prix. De Deen kan het teamgenoot Rubens Barrichello amper moeilijk maken en na aderhalf seizoen wordt Magnussen vervangen door Jos Verstappen. Zijn laatste race is de Canadese Grand Prix van 1998, alwaar hij met een zesde plaats pardoes zijn eerste WK-punt scoort. Overstap
In 1999 vindt Magnussen onderdak in de Amerikaanse Cart-Series, waar hij ook in 1996 al enkele races reed. Uitkomend voor Patrick Racing rijdt hij zeven van de acht laatste races. Een zevende plaats is zijn beste resultaat. Vanaf dat moment is Magnussen eigenlijk niet meer weg te slaan uit de overzeese racerij. Hij wordt een vaste kracht in de American Le Mans Series, waarin hij in zijn eerste jaren uitkomt voor Panoz. In 2004 maakt hij echter de overstap naar het fabrieksteam van Chevrolet, dat in de langeafstandsracerij uitkomt met de illustere Corvette. In 2010 neemt Jan Magnussen eenmalig deel aan de NASCAR Sprint Cup, Amerika’s grootste en bekendste NASCAR-klasse. De debutant brengt het er op Infineon Raceway helemaal niet slecht vanaf. Hij rijdt van de 32ste startplaats naar de 12e plek bij de finish. Toch laat Magnussen Europa niet helemaal links liggen. Hij neemt op landelijk niveau deel aan het DTC (Danish Touringcar Championship). Daarnaast is hij elk jaar te zien op het Circuit de la Sarthe, voor de 24 uur van Le Mans. Het is jaarlijks een Europees uitstapje voor het overwegend Amerikaanse Chevrolet-kamp. Hoogtepunt
Het is in diezelfde 24 uur van Le Mans dat Jan Magnussen zijn grootste successen viert. In 2004, 2005, 2006 en 2009 wint hij met de Chevrolet Corvette ofwel de GTS, of wel de GT1-klasse. Tel daar de drie overwinningen in de 12 uur van Sebring bij op (2006, 2008 en 2009) en je mag Jan Magnussen met recht een supertalent noemen, zij het dan niet in de Formule 1. Opmerkelijk
Ten tijde van het Formule 1-debuut van Jan Magnussen vielen Engelse media over elkaar heen om Jan Magnussen de nieuwe Ayrton Senna te noemen. Zelfs de teambazen van Stewart Grand Prix schuwden dergelijke woorden niet. Het schaamrood zal de heren Stewart dan ook op de kaken hebben gestaan halverwege 1998. En nu?
Tegenwoordig is Magnussen nog altijd actief in de American Le Mans Series en nog altijd in de zo herkenbare Chevrolet Corvette. Ook het DTC kan op zijn deelname blijven rekenen. In de klasse wordt tegenwoordig uitsluitend geracet met dikke Chevrolet Camaro’s en Ford Mustangs. Magnussen rijdt uiteraard in de Chevrolet. Jan Magnussen zal tegelijkertijd met een schuin oog de carrière van zijn zoon Kevin volgen. De jonge Magnussen-telg leidt op dit moment het kampioenschap in de Formule Renault 3.5. Als McLaren-pupil zal het allicht niet lang duren voordat we opnieuw een Magnussen in de Formule 1 mogen verwelkomen. Foto’s: Racepictures en Sutton Images
De Deen Jan Magnussen maakt in 1995 zijn Formule 1-debuut als vervanger van Mika Häkkinen bij McLaren. De Fin wordt geopereerd aan zijn blindedarm en Magnussen mag laten zien wat hij kan tijdens de Pacific Grand Prix. Een tiende plaats valt hem ten deel, op twee ronden achterstand van winnaar Michael Schumacher. Twee jaar later is Jan Magnussen er voor het eerst een heel seizoen bij. Paul Stewart rekruteert zijn voormalig Formule 3-ster voor zijn nieuwe en samen met zijn vader Jackie Stewart opgerichte team Stewart Grand Prix. De Deen kan het teamgenoot Rubens Barrichello amper moeilijk maken en na aderhalf seizoen wordt Magnussen vervangen door Jos Verstappen. Zijn laatste race is de Canadese Grand Prix van 1998, alwaar hij met een zesde plaats pardoes zijn eerste WK-punt scoort. Overstap
In 1999 vindt Magnussen onderdak in de Amerikaanse Cart-Series, waar hij ook in 1996 al enkele races reed. Uitkomend voor Patrick Racing rijdt hij zeven van de acht laatste races. Een zevende plaats is zijn beste resultaat. Vanaf dat moment is Magnussen eigenlijk niet meer weg te slaan uit de overzeese racerij. Hij wordt een vaste kracht in de American Le Mans Series, waarin hij in zijn eerste jaren uitkomt voor Panoz. In 2004 maakt hij echter de overstap naar het fabrieksteam van Chevrolet, dat in de langeafstandsracerij uitkomt met de illustere Corvette. In 2010 neemt Jan Magnussen eenmalig deel aan de NASCAR Sprint Cup, Amerika’s grootste en bekendste NASCAR-klasse. De debutant brengt het er op Infineon Raceway helemaal niet slecht vanaf. Hij rijdt van de 32ste startplaats naar de 12e plek bij de finish. Toch laat Magnussen Europa niet helemaal links liggen. Hij neemt op landelijk niveau deel aan het DTC (Danish Touringcar Championship). Daarnaast is hij elk jaar te zien op het Circuit de la Sarthe, voor de 24 uur van Le Mans. Het is jaarlijks een Europees uitstapje voor het overwegend Amerikaanse Chevrolet-kamp. Hoogtepunt
Het is in diezelfde 24 uur van Le Mans dat Jan Magnussen zijn grootste successen viert. In 2004, 2005, 2006 en 2009 wint hij met de Chevrolet Corvette ofwel de GTS, of wel de GT1-klasse. Tel daar de drie overwinningen in de 12 uur van Sebring bij op (2006, 2008 en 2009) en je mag Jan Magnussen met recht een supertalent noemen, zij het dan niet in de Formule 1. Opmerkelijk
Ten tijde van het Formule 1-debuut van Jan Magnussen vielen Engelse media over elkaar heen om Jan Magnussen de nieuwe Ayrton Senna te noemen. Zelfs de teambazen van Stewart Grand Prix schuwden dergelijke woorden niet. Het schaamrood zal de heren Stewart dan ook op de kaken hebben gestaan halverwege 1998. En nu?
Tegenwoordig is Magnussen nog altijd actief in de American Le Mans Series en nog altijd in de zo herkenbare Chevrolet Corvette. Ook het DTC kan op zijn deelname blijven rekenen. In de klasse wordt tegenwoordig uitsluitend geracet met dikke Chevrolet Camaro’s en Ford Mustangs. Magnussen rijdt uiteraard in de Chevrolet. Jan Magnussen zal tegelijkertijd met een schuin oog de carrière van zijn zoon Kevin volgen. De jonge Magnussen-telg leidt op dit moment het kampioenschap in de Formule Renault 3.5. Als McLaren-pupil zal het allicht niet lang duren voordat we opnieuw een Magnussen in de Formule 1 mogen verwelkomen. Foto’s: Racepictures en Sutton Images
Gerelateerd nieuws
Best of ’23: Hoe vader en zoon Lammers toewerken naar Formule 1 in 2029
25 december 2023 17:00 - Best of '23
Haas waagt een grote gok en draait de upgrade weer terug: ‘Wat hebben we te verliezen?’
13 november 2023 17:20 - GP Las Vegas