Formule1
Alle Formule 1-coureurs hebben één ding gemeen: racen zit in hun bloed. Sommigen zoeken na hun carrière in de koningsklasse andere uitdagingen. Anderen zijn simpelweg niet goed genoeg gevonden. Formule1.nl volgt voormalig Formule 1-coureurs die nog actief zijn in de autosport. In deze eerste aflevering: Juan Pablo Montoya.
Formule 1-carrière
Juan Pablo Montoya komt de Formule 1 binnen als de man die Michael Schumacher wel even gaat verslaan. Na aansprekende resultaten in de Champ Car in Amerika gaat hij zich meten met de groten der Formule 1. Als hij in zijn derde race in Brazilië op spectaculaire wijze de Duitser verschalkt, lijkt een nieuwe wereldkampioen op te staan. Toch kan de Colombiaan in dienst van Williams-BMW geen potten breken. In 2002 wordt hij derde in het kampioenschap, maar wel op een straatlengte achterstand van de beide Ferrari’s. Een jaar later doet hij nog wel lang mee om de titel, maar wordt hij wederom derde, nu achter Schumacher en Kimi Räikkönen. Als hij in 2005 voor McLaren gaat rijden zijn de verwachtingen opnieuw hooggespannen. Montoya wordt echter volledig om zijn oren gereden door teamgenoot Räikkönen. Overstap
Na de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2006 maakt Montoya bekend de koningsklasse te verlaten en zijn heil te beproeven in de Amerikaanse stockcarracerij. In een interview met Formule 1 van dat jaar zegt hij dat hij ‘zich verveelt’ en de ‘races van Nascar veel opwindender zijn’. Montoya verveelt zich bijvoorbeeld als hij in de Grand Prix van Duitsland meer dan een minuut voor ligt. Waar Sebastian Vettel zoiets een ‘fantastische zege’ noemt, vertelt Montoya na afloop dat hij graag wat meer geracet had. Dat hij midden in het jaar vertrekt is op zich wel een verrassing, aangezien hij nog een contract heeft. Ron Dennis, teambaas van McLaren laat hem gaan zodat hij nog in hetzelfde jaar mee kan doen aan de Nascar. Dennis en Montoya leefden op gespannen voet nadat de Colombiaan in 2005 een schouderblessure oploopt – volgens de officiële lezing bij een potje tennis, maar waarschijnlijk bij het motorcrossen – en een race moet missen. Hoogtepunt
Juan Pablo Montoya boekt na zijn Formule 1-carrière verschillende aansprekende resultaten. In zijn eerste volledige seizoen Nascar in 2007 wint hij in zowel de hoofdklasse als de ‘eerste divisie’ een race. De titel ‘rookie of the year’ komt de Colombiaan dan ook terecht toe. In 2010 is hij de eerste buitenlander die een tweede race in Nascars hoogste divisie wint.
Daarnaast blijkt de 24 uur van Daytona echt ‘zijn race’ te zijn. In zowel 2007, 2008 en 2013 wint hij de endurance race, met verschillende teamgenoten. Opmerkelijk
Montoya is samen met Jacques Villeneuve nog de enige actieve coureur die de magische drie kan winnen. Hij won de Indianapolis 500 in 2000 en de Formule 1 Grand Prix van Monaco in 2003. Hij zal dan echter alleen nog de 24 uur van Le Mans moeten winnen, maar voorlopig lijkt daar geen sprake van. Drie keer winst in de 24 uur van Daytona, de Amerikaanse versie van Le Mans, is natuurlijk ook een prestatie van formaat. En nu?
Na zijn succes in de 24 uur van Daytona aan het begin van 2013 rijdt de inmiddels 37-jarige Montoya nog steeds in de Nascar-series. Eind april was hij dichtbij zijn eerste Sprint Cup-zege op een oval. Hoewel zijn auto dit jaar nog niet optimaal functioneert blijft de ooit groots aangekondigde coureur dus meestrijden om de overwinningen. Tegen USA Today vertelde hij afgelopen maand dat zijn eerste oval-zege ooit heel dichtbij is. “Het team moet minder fouten maken en we moeten de auto goed afstellen. Door een verloren wiel, of een verkeerde strategie verlies ik gewoon te veel plaatsen. Dat is jammer.” Afgelopen weekend was hij er heel dichtbij, maar weer was het net niet. Feit is dat de ontspannen Colombiaan het in Nascar veel langer volhoudt dan in de volgens hem zo ‘saaie’ Formule 1. Montoya had het nooit echt op regeltjes en hield van zijn vrijheid. Nascar past daarom veel beter bij zijn persoonlijkheid.
Juan Pablo Montoya komt de Formule 1 binnen als de man die Michael Schumacher wel even gaat verslaan. Na aansprekende resultaten in de Champ Car in Amerika gaat hij zich meten met de groten der Formule 1. Als hij in zijn derde race in Brazilië op spectaculaire wijze de Duitser verschalkt, lijkt een nieuwe wereldkampioen op te staan. Toch kan de Colombiaan in dienst van Williams-BMW geen potten breken. In 2002 wordt hij derde in het kampioenschap, maar wel op een straatlengte achterstand van de beide Ferrari’s. Een jaar later doet hij nog wel lang mee om de titel, maar wordt hij wederom derde, nu achter Schumacher en Kimi Räikkönen. Als hij in 2005 voor McLaren gaat rijden zijn de verwachtingen opnieuw hooggespannen. Montoya wordt echter volledig om zijn oren gereden door teamgenoot Räikkönen. Overstap
Na de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2006 maakt Montoya bekend de koningsklasse te verlaten en zijn heil te beproeven in de Amerikaanse stockcarracerij. In een interview met Formule 1 van dat jaar zegt hij dat hij ‘zich verveelt’ en de ‘races van Nascar veel opwindender zijn’. Montoya verveelt zich bijvoorbeeld als hij in de Grand Prix van Duitsland meer dan een minuut voor ligt. Waar Sebastian Vettel zoiets een ‘fantastische zege’ noemt, vertelt Montoya na afloop dat hij graag wat meer geracet had. Dat hij midden in het jaar vertrekt is op zich wel een verrassing, aangezien hij nog een contract heeft. Ron Dennis, teambaas van McLaren laat hem gaan zodat hij nog in hetzelfde jaar mee kan doen aan de Nascar. Dennis en Montoya leefden op gespannen voet nadat de Colombiaan in 2005 een schouderblessure oploopt – volgens de officiële lezing bij een potje tennis, maar waarschijnlijk bij het motorcrossen – en een race moet missen. Hoogtepunt
Juan Pablo Montoya boekt na zijn Formule 1-carrière verschillende aansprekende resultaten. In zijn eerste volledige seizoen Nascar in 2007 wint hij in zowel de hoofdklasse als de ‘eerste divisie’ een race. De titel ‘rookie of the year’ komt de Colombiaan dan ook terecht toe. In 2010 is hij de eerste buitenlander die een tweede race in Nascars hoogste divisie wint.
Daarnaast blijkt de 24 uur van Daytona echt ‘zijn race’ te zijn. In zowel 2007, 2008 en 2013 wint hij de endurance race, met verschillende teamgenoten. Opmerkelijk
Montoya is samen met Jacques Villeneuve nog de enige actieve coureur die de magische drie kan winnen. Hij won de Indianapolis 500 in 2000 en de Formule 1 Grand Prix van Monaco in 2003. Hij zal dan echter alleen nog de 24 uur van Le Mans moeten winnen, maar voorlopig lijkt daar geen sprake van. Drie keer winst in de 24 uur van Daytona, de Amerikaanse versie van Le Mans, is natuurlijk ook een prestatie van formaat. En nu?
Na zijn succes in de 24 uur van Daytona aan het begin van 2013 rijdt de inmiddels 37-jarige Montoya nog steeds in de Nascar-series. Eind april was hij dichtbij zijn eerste Sprint Cup-zege op een oval. Hoewel zijn auto dit jaar nog niet optimaal functioneert blijft de ooit groots aangekondigde coureur dus meestrijden om de overwinningen. Tegen USA Today vertelde hij afgelopen maand dat zijn eerste oval-zege ooit heel dichtbij is. “Het team moet minder fouten maken en we moeten de auto goed afstellen. Door een verloren wiel, of een verkeerde strategie verlies ik gewoon te veel plaatsen. Dat is jammer.” Afgelopen weekend was hij er heel dichtbij, maar weer was het net niet. Feit is dat de ontspannen Colombiaan het in Nascar veel langer volhoudt dan in de volgens hem zo ‘saaie’ Formule 1. Montoya had het nooit echt op regeltjes en hield van zijn vrijheid. Nascar past daarom veel beter bij zijn persoonlijkheid.
Gerelateerd nieuws
Stella bestempelt Verstappen als ‘één van de beste coureurs uit de F1-geschiedenis’
02 november 2024 11:30 - GP São Paulo
Leclerc vreest voor snelle McLarens: ‘Rijden een beetje achter ze aan’
02 november 2024 10:30 - GP São Paulo
Gepikeerde Norris: ‘Waar Verstappen start, interesseert me niet meer; ik háát al die vragen’
01 november 2024 21:20 - GP São Paulo
Piastri gaat Norris niet helpen: ‘Ik ga voor winst in sprintrace’
01 november 2024 20:42 - GP São Paulo