Senna is de publiekslieveling en dat zal hij ook altijd blijven. Michael Schumacher is misschien wel dé grootste F1-coureur, maar hij zal nooit de status bereiken van Senna. Natuurlijk is Schumacher enorm geliefd bij een grote schare fans, maar tegelijkertijd is hij ook gehaat om zijn onoverwinnelijkheid. Hoe controversieel kan het zijn? De race uitslagen in de jaren 2000 waren jarenlang monotoon. Schumacher verdiende bakken met geld en hield dat allemaal lekker voor zichzelf. Nee, Schumacher is zeker niet de populairste coureur. Nu treedt dan Sebastian Vettel in de voetsporen om misschien over een paar jaar tot de groten der aarde te behoren. Vettel heeft net als Senna en Schumacher de eigenschap om alleen te gaan voor de allerhoogste scores, maar dan ook in alles. Vreemd genoeg is het van Vettel allemaal wat makkelijker te accepteren dan van Schumacher. Vettel is meer dat eenvoudige populaire jongetje uit de klas dat met iedereen bevriend is. Hopelijk behoudt hij die status. Persoonlijk gun ik het hem de beste F1-coureur aller tijden te worden. Maar goed, terug naar Senna. Ik heb enorm genoten van de Senna special in het blad Formule 1 nr. 17 en de film over zijn leven op TV. Ik kijk nu al weer zo’n 12 jaar intensief naar de F1-wedstrijden en ben pas het laatste jaar in Senna geïnteresseerd geraakt. Natuurlijk is dit door de media aangemoedigd. Hij moet echt supergoed zijn geweest. Hij is meer het lievelingskindje geworden, dat veel te vroeg is overleden en dat je maar niet kunt vergeten. Ook bij mij. Het is jammer dat ik in zijn glorietijd niet zo intensief de wedstrijden volgde. Ik heb dus niet zoveel van zijn succes meegekregen. Laatst dacht ik terug aan de eerste F1-wedstrijd die ik bezocht in mijn leven ergens in de jaren tachtig. Met drie vrienden gingen we op mijn initiatief naar de F1 van Zolder in België. Ik had vooraf maar niet verteld, dat de entreeprijzen wel eens tegen konden vallen. Bij aankomst was dat inderdaad het geval – ja, toen ook al – maar we hadden toch zeker niet dat hele stuk voor niets gereden en besloten dus naar binnen te gaan. Gelukkig. Met de koelbox vol bier zochten we een leuk plekje in het beboste gebied ergens bij het hekwerk. Met mijn nieuwe spiegelreflex en telelenzen legde ik de F1-auto’s vast op de gevoelige plaat. Ik probeerde allerlei technieken met de camera uit om de snelle bolides vast te kunnen leggen. Dat was nog een heel gedoe, want het ging snoeihard. Het resultaat van de fotoshoot wist je pas een week later als de foto’s ontwikkeld waren. Of zoals in mijn geval soms weken later als je niet in de grote stad woonde. De auto’s raasden voorbij. Als je zo bij het hekwerk stond, kreeg je maar weinig mee van het verloop van de wedstrijd. Je zag van de race maar een klein stukje en het ging zo giga snel met ook nog eens giga veel herrie. Ik weet het niet meer zeker, maar waarschijnlijk kregen we via de omroepspeakers het raceverslag te horen. Het belangrijkste was dat we genoten en het bier was ongetwijfeld lekker. Ook mijn vrienden genoten ervan. Deze F1 race zal ik nooit meer vergeten. Het heeft een grote indruk gemaakt, maar eerlijk gezegd kan ik me van de race zelf niet veel details meer herinneren na al die jaren. Ik kan mij alleen nog de namen Piquet, Rosberg, Arnoux en Prost herinneren. Piquet – van wie ik fan van was omdat ikzelf in die tijd ook BMW reed – blies zijn motor op en parkeerde zijn auto recht voor ons. Hè, eindelijk tijd om de auto eens goed te fotograferen. Dat is zo’n beetje wat ik er nog van weet. Er was geen internet in die tijd. Je moest het doen met een klein stukje van hooguit vijf minuten op Studio Sport, gepresenteerd door Ruud ter Weijden.
De foto’s heb ik al die tijd trouw bewaard. Waarom kunnen daar niet meer kopstukken tussen zitten, dacht ik. Waarom niet Ayrton Senna? Die komt toch ook uit die tijd? Snel naar de zolder om de foto’s van de GP van Zolder te zoeken. Haha, mijn vriendin vond dit grappig. Ik had de foto’s vlug gevonden. 1984, dat was het jaar van de GP. Destijds had ik keurig op de achterkant geschreven wie de rijders waren. En ja hoor, namen als Alain Prost, Nelson Piquet, Patrick Tambay stonden op de achterzijde, maar ook Niki Lauda en… en… Ayrton Senna da Silva!!! Wow kickuh, ik heb dé grote mannen gezien. Toen was er geen internet, maar nu wel en alle informatie van toen staat NU op internet. Wat een geweldig medium is het toch! Ik ging op zoek naar meer informatie over de race. Nu weet ik waarschijnlijk meer over de race dan toen. De GP van Zolder in 1984 was de derde van het seizoen en tevens de laatste F1 race op dit circuit. Daarna verhuisde de GP naar Spa/Francorchamps. De eerste F1 race op Zolder werd gereden in 1973. Er werden 70 ronden gereden over het 4,262 km lange parcours. De top vijf van startopstelling van die dag was als volgt:
Positie | Coureur | Team |
1 | Michele Alboreto | Ferrari |
2 | Rene Arnoux | Ferrari |
3 | Keke Rosberg | Williams/Honda |
4 | Derek Warwick | Renault |
5 | Elio de Angelis | Lotus/Renault |
Nr. | Coureur | Auto | Ro. | Tijd | Achterstand/uitval |
1 | Michele Alboreto | Ferrari | 70 | 1 u 36’32,048″ | – |
2 | Derek Warwick | Renault | 70 | 1 u 37’14,434″ | 42,386 |
3 | Rene Arnoux | Ferrari | 70 | 1 u 37’41,851″ | 1’09,803 |
4 | Keke Rosberg | Williams/Honda | 69 | 1 u 36’09,974″ | zonder brandstof |
5 | Elio de Angelis | Lotus/Renault | 69 | 1 u 36’37,523″ | 1 ronde |
6 | Ayrton Senna | Toleman/Hart | 68 | 1 u 36’41,482″ | 2 ronden |
7 | Patrick Tambay | Renault | 68 | 1 u 37’19,613″ | 2 ronden |
8 | Marc Surer | Arrows/Ford | 68 | 1 u 37’27,764″ | 2 ronden |
9 | Nelson Piquet | Brabham/BMW | 66 | 1 u 32’02,959″ | Opgeblazen motor |
10 | Jonathan Palmer | RAM/Hart | 64 | 1 u 37’27,214″ | 6 ronden |
– | Stefan Bellof | Tyrrell/Ford | 69 | 1 u 36’41,888″ | Gediskwalificeerd |
– | Mauro Baldi | Spirit/Hart | 53 | 1 u 19’12,736″ | Ophanging |
– | Martin Brundle | Tyrrell/Ford | 51 | — | Gediskwalificeerd |
– | Andrea de Cesaris | Ligier/Renault | 42 | 1 u 00’01,630″ | Ongeluk |
– | Teo Fabi | Brabham/BMW | 42 | 58’42,998″ | Gespind |
– | Manfred Winkelhock | ATS/BMW | 39 | 55’12,495″ | Uitlaat |
– | Niki Lauda | McLaren/TAG | 35 | 49’33,423″ | Waterpomp |
– | Eddie Cheever | Alfa Romeo | 28 | 38’52,791″ | Opgeblazen motor |
– | Jacques Laffite | Williams/Honda | 15 | 21’23,102″ | Elektrische storing |
– | Francois Hesnault | Ligier/Renault | 15 | 21’34,954″ | Radiator |
– | Thierry Boutsen | Arrows/BMW | 15 | 26’10,160″ | Opgeblazen motor |
– | Piercarlo Ghinzani | Osella/Alfa Romeo | 14 | 19’57,769″ | Transmissie |
– | Nigel Mansell | Lotus/Renault | 14 | 20’39,350″ | Koppeling |
– | Alain Prost | McLaren/TAG | 5 | 7’07,196″ | Stroomverdeler |
– | Riccardo Patrese | Alfa Romeo | 2 | 2’56,918″ | Ontsteking |
– | Johnny Cecotto | Toleman/Hart | 1 | 3’28,744″ | Koppeling |
Het is uniek dat ik al deze grote namen heb zien racen en met grote trots kan zeggen: ”Ik heb Ayrton Senna nog gezien!” De volledige startopstelling:
Positie | Coureur | Team | Tijd |
1 | Michele Alboreto | Ferrari | 1’14,846 |
2 | Rene Arnoux | Ferrari | 1’15,398 |
3 | Keke Rosberg | Williams/Honda | 1’15,414 |
4 | Derek Warwick | Renault | 1’15,611 |
5 | Elio de Angelis | Lotus/Renault | 1’15,979 |
6 | M. Winkelhock | ATS/BMW | 1’16,130 |
7 | Riccardo Patrese | Alfa Romeo | 1’16,431 |
8 | Alain Prost | McLaren/TAG | 1’16,587 |
9 | Nelson Piquet | Brabham/BMW | 1’16,604 |
10 | Nigel Mansell | Lotus/Renault | 1’16,720 |
11 | Eddie Cheever | Alfa Romeo | 1’16,746 |
12 | Patrick Tambay | Renault | 1’17,171 |
13 | Andrea de Cesaris | Ligier/Renault | 1’17,471 |
14 | Niki Lauda | McLaren/TAG | 1’18,071 |
15 | Jacques Laffite | Wiliams/Honda | 1’18,125 |
16 | Johnny Cecotto | Toleman/Hart | 1’18,321 |
17 | Thierry Boutsen | Arrows/BMW | 1’18,351 |
18 | Teo Fabi | Brabham/BMW | 1’18,848 |
19 | Ayrton Senna | Toleman/Hart | 1’18,876 |
20 | Piercarlo Ghinzani | Osella/Alfa Romeo | 1’19,734 |
21 | Stefan Bellof | Tyrrell/Ford | 1’19,811 |
22 | Martin Brundle | Tyrrell/Ford | 1’20,123 |
23 | Francois Hesnault | Ligier/Renault | 1’20,439 |
24 | Marc Surer | Arrows/Ford | 1’20,615 |
25 | Mauro Baldi | Spirit/Hart | 1’20,644 |
26 | Jonathan Palmer | RAM/Hart | 1’20,793 |