Liberty Media bevestigt koop Formule 1
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
8 september 2016
De Formule 1 krijgt een nieuwe eigenaar. Mediagigant Liberty Media heeft woensdagavond bevestigd dat het de sport overneemt van de huidige eigenaar CVC Capital. Bernie Ecclestone gaat nog niet met pensioen.
Liberty Media krijgt direct 18 procent van de Formule 1-aandelen in bezit. Het bedrijf hoopt dat het na goedkeuring van de FIA en de Europese Mededingingsautoriteit in het eerste kwartaal van 2017 de rest van de overname kan afronden. Tot die tijd is CVC officieel nog eigenaar van de sport. Met de aankoop is zo’n 8 miljard dollar gemoeid.
Eind vorig jaar liet CEO Bernie Ecclestone al weten dat een verkoop van de Formule 1 niet lang op zich zou laten wachten. Toen werden onder meer investeerdersverbanden uit Amerika en de Golfregio, mediabedrijf Sky en miljardair Lawrence Stroll getipt als overnamekandidaten. Afgelopen weken werd duidelijk dat Liberty Media de deal waarschijnlijk zou gaan sluiten.
De Amerikaan Chase Carey wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van de Formule 1, maar Bernie Ecclestone behoudt zijn positie als CEO. “Ik heet Liberty Media en Chase Carey welkom, en ik kijk ernaar uit met ze te werken”, zegt Ecclestone. Daarmee stelt hij zich diplomatieker op dan eerder deze week, toen hij nog dreigde met zijn vertrek als de nieuwe eigenaren hem niet bevielen.
Nieuwe media
Carey zegt erg blij te zijn met de overname. “Ik vind het geweldig dat ik voorzitter word van de Formule 1, en dat ik samen mag werken met Bernie Ecclestone. Ik zie veel mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de sport blijft doorgroeien en floreren.” Wat die mogelijkheden zijn, moet nog blijken. De kans is groot dat de plannen van Liberty Media te maken hebben met internet en nieuwe media, waar de Formule 1 mede door de terughoudende opstelling van de 85-jarige Ecclestone nog niet erg sterk is vertegenwoordigd. Het ligt ook voor de hand dat Liberty de Formule 1 populairder zal willen maken in de Verenigde Staten. Investeren
Het is de bedoeling dat onder de nieuwe eigenaar de Formule 1-teams de kans krijgen te investeren in de sport. Volgens Liberty Media hebben verschillende teams daar al hun interesse voor laten blijken. Momenteel zien de teams niets terug van de winst die de sport maakt, maar delen zij alleen mee in de opbrengsten uit de verkoop van de televisierechten. Liberty Media draaide vorig jaar een omzet van bijna 11 miljard dollar en bezit onder meer honkbalclub Atlanta Braves en een deel van concertpromotor Live Nation. Zusterbedrijf Liberty Global is eigenaar van Ziggo, dat in Nederland de Formule 1 uitzendt. Bestuursvoorzitter John C. Malone is grootaandeelhouder van Discovery Communications, dat vorig jaar voor 1,3 miljard euro de uitzendrechten van de Olympische Spelen kocht.
Carey zegt erg blij te zijn met de overname. “Ik vind het geweldig dat ik voorzitter word van de Formule 1, en dat ik samen mag werken met Bernie Ecclestone. Ik zie veel mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de sport blijft doorgroeien en floreren.” Wat die mogelijkheden zijn, moet nog blijken. De kans is groot dat de plannen van Liberty Media te maken hebben met internet en nieuwe media, waar de Formule 1 mede door de terughoudende opstelling van de 85-jarige Ecclestone nog niet erg sterk is vertegenwoordigd. Het ligt ook voor de hand dat Liberty de Formule 1 populairder zal willen maken in de Verenigde Staten. Investeren
Het is de bedoeling dat onder de nieuwe eigenaar de Formule 1-teams de kans krijgen te investeren in de sport. Volgens Liberty Media hebben verschillende teams daar al hun interesse voor laten blijken. Momenteel zien de teams niets terug van de winst die de sport maakt, maar delen zij alleen mee in de opbrengsten uit de verkoop van de televisierechten. Liberty Media draaide vorig jaar een omzet van bijna 11 miljard dollar en bezit onder meer honkbalclub Atlanta Braves en een deel van concertpromotor Live Nation. Zusterbedrijf Liberty Global is eigenaar van Ziggo, dat in Nederland de Formule 1 uitzendt. Bestuursvoorzitter John C. Malone is grootaandeelhouder van Discovery Communications, dat vorig jaar voor 1,3 miljard euro de uitzendrechten van de Olympische Spelen kocht.