‘Liberty Media’s Amerikaanse aanpak werkt niet in de F1′
Motorsport Images
Daan de Geus
7 februari 2019
Te Amerikaans, te democratisch. Zo runt Liberty Media de Formule 1, maar dat werkt niet ‘met een wereldkampioenschap dat al zestig of zeventig jaar bestaat’, zegt Red Bull-teambaas Christian Horner.
Er is zo een wereld van verschil met de vorige grote Formule 1-baas Bernie Ecclestone, constateert Horner. Als voorbeeld wijst hij naar de morrende racepromotors, die zich vorige week zeer openlijk en zeer kritisch uitlieten over Liberty Media. “Dat was ondenkbaar onder Bernie, want dan hadden ze gewoon geen Grand Prix meer gehad!”, zegt Horner met een kwinkslag in gesprek met Racer.com.
Lees ook: F1-promotors uiten kritiek op Liberty: ‘Hun ideeën zijn onsamenhangend’
“Het probleem met Liberty is dat ze te democratisch te werk willen gaan”, vervolgt Horner, die wederom naar het voorval met de circuitpromotors wijst: “Zij krijgen van Liberty Media veel meer vrijheid dan voorheen, maar als je iemand in zo’n geval een vinger geeft, wil hij je hele hand.” Hoe anders was het onder Ecclestone: “Want die was van de harde hand. Het was toen, in dat opzicht, veel meer een dictatuur.”
Horner denkt dus dat Liberty Media’s aanpak ’te Amerikaans’ is. Hij doelt daarmee op hoe in Amerikaanse sporten vaak een franchise-model geldt waarin teams veel meer verbonden zijn aan de sport en organisatie, terwijl dat in de Formule 1 vanwege de inspraak die ze hebben en hun uiteenlopende belangen wel anders is. Horner: “Je kunt niet zomaar een Amerikaans model toepassen op een wereldwijd kampioenschap dat al zestig of zeventig jaar oud is.”
Lees ook: Ecclestone ‘wil Liberty best helpen’ na kritiek van racepromotors
“Wat Liberty volgens mij ook frustreert, is dat veel van de politieke gevechten hier via de media worden uitgevochten, dat zijn ze ook niet gewend uit Amerika. Dat ze de Formule 1 constant langs de meetlat van de Amerikaanse sportwereld leggen, werkt ook niet”, meent Horner, die vindt dat Liberty een aantal dingen heel goed heeft gedaan, maar op andere vlakken steken heeft laten liggen.
“De promotie van de sport is beter, er is meer toegang voor fans en ze ontplooien veel initiatieven die het makkelijker maken voor belanghebbenden en sponsors”, somt hij de positieve punten op. Wat echter ‘zorgwekkend’ is, maar zeker niet onbelangrijk? “Dat we zowel op sportief als financieel vlak niet weten wat hun toekomstvisie is voor 2021 en daarna.”
Lees ook: Weblog: De tijd dringt voor Liberty
Gerelateerd nieuws
Verstappen relativeert transfergeruchten: ‘Je praat altijd met elkaar’
20 december 2024 18:00 - Nieuws
Marko over keuze voor Liam Lawson: ‘Mentale kracht was doorslaggevend’
20 december 2024 16:00 - Nieuws
Liberty Media verdedigt MotoGP-overname na EU-onderzoek: ‘Moet worden goedgekeurd’
20 december 2024 14:00 - Nieuws