Zondag vindt de WTCC-seizoensafsluiter plaats in Macau. Linda van der Heide is voor Formule 1 mee met Tom Coronel en schrijft wat er achter de schermen plaats vindt.
Voor mijn werk als verslaggever bij Formule 1 en voorheen Sportweek heb ik het geluk al ruim dertien jaar met Tom Coronel te mogen werken. Hij is de droom van iedere journalist. Altijd vrolijk, altijd goed gebekt en altijd met een goed verhaal. Hij weet als geen ander hoe het spelletje werkt en werkt zodoende graag mee. Immers: hoe meer publiciteit, des te groter de naamsbekendheid wat het vinden van sponsors makkelijker maakt en wat het ook makkelijker maakt diezelfde sponsors vast te houden.
En hoewel hij de regels van het spel kent, is het geen vooropgezet toneelstukje. Want dat is de vraag die ik vaak krijg. Is hij in het echt net zo…? Druk/grappig/overdreven/leuk/hyper/irritant (doorhalen wat jij niet van toepassing vindt). En dan antwoord ik altijd met: ja.
De Coronel van de reclame van Allsecur is dezelfde Coronel die je ’s ochtends aan de ontbijttafel treft. Oké, misschien ietsjes minder druk en bijdehand. Maar bij Tom Coronel is het:
what you see, is what you get. Het zou heel vermoeiend zijn als hij de hele dag een toneelstukje aan het spelen zou zijn. Hij is gewoon gezegend met een goed humeur, enthousiasme en uithoudingsvermogen dat geen grenzen kent. Natuurlijk kent ook hij soms tegenslag, maar de manier waarop hij daarmee omgaat onderscheid hem van vele anderen. Bij Coronel is het glas altijd halfvol, ook als er in werkelijkheid nog maar een bodempje in zit. Hij bekijkt het leven graag positief.
Ook tijdens de kwalificatie vanmiddag. De BMW-coureur klokte al vroeg de derde tijd. Door diverse code rood-situaties ligt de sessie diverse keren lang stil. Het speelt Coronel in de kaart. Hij besluit een set banden te bewaren voor Q2. In WTCC gaan alleen de eerste twaalf door naar de tweede
ronde. Het wordt spannend als in de laatste vijf minuten veel coureurs hun tijd verbeteren en Coronel in het lijstje zakt. Het team vervloekt zijn
eigenwijsheid: ze kunnen de spanning nauwelijks de baas. Maar de keuze van de Nederlander pakt goed uit. Hij is door naar Q2. “
No guts, no glory”, zegt hij na afloop met een lach.
Omdat hij met zijn BMW de snelheid mist om voor de eerste startplaatsen te gaan, heeft hij zich voorafgaand aan de kwalificatie de tiende plek ten doel gesteld. In de WTCC levert dat bij de tweede race immers door de reversed grid poleposition op. En op het stratencircuit van Macau is de startpositie alles bepalend. Hij krijgt ook nog voor elkaar ook.
In de achttien jaar dat Coronel al op Macau racet, lag hij driemaal aan de leiding. Een tweede plaats in 2011 is vooralsnog zijn beste resultaat. Kan hij dat zondag overtreffen met een overwinning?