Longread: De rijdersmarkt komt in beweging
Sutton Images
Daan de Geus
2 juni 2016
Nu de geruchtenmolen tijdens het raceweekend in Monaco op stoom is gekomen, begint ook de rijderscarousel voor Formule 1-zitjes voor 2017 te draaien.
De onofficiële aftrap van het ‘silly season’ is daarmee gegeven. Dat is de periode tot en met het eind van het seizoen – of zelfs het begin van het volgende – waarin uitgebreid en soms wild wordt gespeculeerd over de verdeling van zitjes.
wil graag verder met Mercedes en het team zou hem graag houden, maar Rosberg wil een meerjarige deal en Mercedes zou slechts met één jaar willen verlengen. Rosberg flirt daarom ook met Ferrari.
Mochten Mercedes en Rosberg er niet uitkomen, dan zal Mercedes aan keuze geen gebrek hebben. Vrijwel iedere coureur wil wel voor het kampioenschapsteam racen.
De naam van protegé Pascal Wehrlein wordt uiteraard genoemd, maar Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft de laatste jaren ook de namen van de (ervaren) Valtteri Bottas, Fernando Alonso en ook Daniel Ricciardo laten vallen.
Diezelfde Alonso en Ricciardo staan echter wel voor 2017 onder contract bij respectievelijk McLaren en Red Bull. Dat laatste team lijkt met hetzelfde duo als nu verder te gaan, gezien de recente promotie van Max Verstappen.
Bij McLaren gaat men er van uit dat Alonso blijft. De positie van zijn teamgenoot Jenson Button is minder zeker, zeker nu ceo Ron Dennis duidelijk heeft gemaakt dat hij testrijder Stoffel Vandoorne hoog heeft zitten.
Dennis wil Vandoorne niet laten wegkapen, dus ondanks dat McLaren volgens teambaas Eric Boullier nog niet over de rijderskeuze wil nadenken, mag Vandoorne hoop koesteren op een McLaren-zitje voor 2017.
Vandoorne zou zelf ook de voorkeur geven aan promotie naar een vaste plek bij McLaren. Komt het daar niet van, dan hebben andere teams interesse, zoals – naar verluidt – Renault.
Mocht McLaren besluiten inderdaad voor Vandoorne te gaan, dan zou Williams een optie zijn voor Button. De Brit debuteerde er in 2000 en werd al eerder weer in verband gebracht met het team uit Grove.
Bij Williams lopen de contracten van Bottas en Felipe Massa eind 2016 namelijk af. Adjunct-teambaas Claire Williams heeft daarbij aangegeven het heft in handen te willen nemen op de rijdersmarkt.
Ondanks dat Williams tevreden is over Bottas en Massa, is hun aanblijven dus niet gegarandeerd. Massa spreekt volgens berichten in de Braziliaanse pers dan ook met Renault.
Voor Massa, 35, zou hetzelfde gelden als Rosberg: hij zou een deal voor meerdere jaren willen, maar Williams zou hem slechts voor één seizoen willen vastleggen. Vandaar dat hij zijn opties overweegt.
Bottas is op zijn beurt niet alleen met Mercedes in verband gebracht – waar zijn manager Toto Wolff teambaas is – maar ook met Ferrari. Dat zag hem in 2014 en 2015 als kandidaat om landgenoot Kimi Räikkönen te vervangen.
De geruchten over een overstap van Bottas naar Ferrari zijn enigszins verstomd, maar het aanblijven van Räikkönen is nog geenzins gegarandeerd. Behalve Bottas wordt ook Ricciardo – ondanks zijn Red Bull-deal – als optie genoemd.
Ferrari heeft volgens de Italiaanse pers verder dus interesse in Rosberg, terwijl Haas-coureur Romain Grosjean een outsider lijkt en Toro Rosso’s Carlos Sainz door Spaanse media met de Scuderia in verband wordt gebracht.
Sainz heeft die geruchten zelf afgezwakt, maar wordt ook aan Williams en Renault gekoppeld. Sainz’ Toro Rosso-teamgenoot Daniil Kvyat is volgens de Russische versie van Motorsport.com ook een optie voor Williams.
Kvyat zinspeelt sinds zijn degradatie naar Toro Rosso op een vertrek uit het Red Bull-programma. De belangrijkste gegadigde voor een vacant Toro Rosso-zitje is Pierre Gasly, ondanks een niet ideale seizoensstart in de GP2.
Een andere GP2-coureur met een ‘Formule 1-relatie’ en -droom, is Sergej Sirotkin. De testrijder van Renault is echter evenmin lekker aan het GP2-seizoen begonnen en geniet veel rivaliteit in de strijd om een stoeltje daar.
Behalve Sirotkin is ook mede-testrijder Esteban Ocon een belangrijke kandidaat. Volgens recente geruchten in de Formule 1-paddock zou hij mogelijk zelfs al dit jaar in kunnen stappen als vervanger van Jolyon Palmer.
Ocon is weliswaar een Mercedes-protegé, maar Mercedes zou de kans elders in te stappen niet blokkeren. Palmer staat daarbij onder druk na een moeilijke en puntloze seizoensstart, met meerdere crashes in Monaco.
Kevin Magnussen staat er beter op binnen Renault, maar ook zijn contract loopt eind 2016 af. Renault lijkt ondanks een stroef begin van 2016 voor veel coureurs dus interessant, gezien het feit dat dit een fabrieksteam is.
Dat naast de huidige coureurs en protegés ook coureurs als Massa, Vandoorne en Sainz met de Franse formatie in verband worden gebracht, is dus niet bepaald verrassend te noemen.
Force India heeft Nico Hülkenberg vorig jaar al vastgelegd voor 2017. De kans dat Sergio Pérez ook blijft, lijkt groot. Het team wil met hem verder en de Mexicaan – die in Monaco op het podium stond – is er gelukkig.
Ambitieus als hij is staat Pérez anderzijds wel open voor een overstap naar een topteam. Wat voor hem spreekt, los van zes podiumplekken uit 99 Grands Prix, is dat hij flink wat budget mee kan nemen.
Dat laatste lijkt op het moment een probleem voor Manors Rio Haryanto. Het aanblijven van de Indonesiër bij het kleine Britse achterhoedeteam is zelfs voor de rest van dit seizoen niet zeker.
Voor 2017 zijn er nog flink wat stoeljes vrij, om te beginnen bij topteam Mercedes. Daar ligt kampioen Lewis Hamilton vast tot en met eind 2018, maar de toekomst van teamgenoot Nico Rosberg is minder duidelijk.
De kampioenschapsleider Gerelateerd nieuws
Vasseur doet belofte voor 2025: ‘Ferrari-bolide is voor 99 procent nieuw’
23 december 2024 10:00 - Nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van