Bij zijn entree in de F1 was het niet de vraag óf, maar wanneer Hülkenberg kampioen zou worden
Verpieterd
De erelijst van Hülkenberg is indrukwekkend. Na een succesvolle karttijd wordt hij in 2005 kampioen in de Formule BMW. Een vervolg in de Duitse Formule 3 verloopt moeizamer, Hülkenberg wordt vijfde. Echte indruk maakt hij in het winterseizoen, als Hülkenberg in de A1GP de concurrentie naar huis rijdt en een zitje in de Formule 3 Euroseries verdient. Daar wordt hij derde, in 2008 kampioen.(Tekst loopt door onder de foto)
![Nico Hülkenberg A1PG](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/01/dne0725fe59-1500x1000.jpg)
Nico Hülkenberg reed in 2007 voor Team Duitsland in de A1GP het hele veld weg. Foto: Motorsport Images.
Stoelendans
Zijn grote kans komt in 2017, als Renault Hülkenberg een contract aanbiedt. Hij finisht als tiende in het WK. Een jaar later beleeft Hülkenberg zijn beste seizoen: zevende in het WK achter de coureurs van de drie topteams. Maar terwijl Renault naar de top wil, lijkt Hülkenberg zijn plafond te hebben bereikt.![Nico Hülkenberg Renault](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/11/1017868012-SUT-20191102-MS2_2105-600x400.jpg)
2019 zou wel eens het laatste seizoen van Nico Hülkenberg in de Formule 1 kunnen zijn.
Mislukte droomtransfers
Het gaat te ver om de Formule 1-carriere van Nico Hülkenberg als mislukt te bestempelen, al is het maar omdat hij zo lang Formule 1 heeft gereden zonder grote sponsor. Er zijn verschillende sleutelmomenten waarop de kans op een echte doorbraak hem ontglipte. In 2014 kan Hülkenberg bij Ferrari tekenen, maar de wens van teambaas Stefano Domenicali om hem vast te leggen wordt geblokkeerd door FIAT-president Luca di Montezemolo, die Kimi Räikkönen wil.
Eind 2016 is hij in beeld bij Mercedes om Nico Rosberg te vervangen, maar ook deze droomtransfer gaat niet door. Dan zijn er de momenten waarop Hülkenberg zelf het verschil had kunnen maken. De inschattingsfout in Brazilië 2012 staat in dat opzicht haaks op Hülkenbergs reputatie als coureur die geen onnodige risico’s neemt. Had hij de snellere Hamilton laten lopen, dan zou Hülkenberg die dag zijn eerste podiumplaats hebben veroverd. Voor één keer luisterde Hülkenberg naar zijn hart in plaats van naar zijn hoofd, en het pakt verkeerd uit.
Afgelopen seizoen laat Hülkenberg in Hockenheim opnieuw een zeldzame kans lopen om zijn eerste Formule 1-trofee in ontvangst te nemen. Het zou zijn laatste kans zijn op een podiumplaats.
Lees ook: Marko geeft contact met Nico Hülkenberg toe: ‘Hij bood zich aan bij Red Bull’
Middelmaat
Is Hülkenberg dan overschat? Kijkend naar de coureurs die hij in de opstapklassen versloeg, dringt het woord ‘middelmaat’ zich op. In de Formule BMW troefde hij nipt Sébastien Buemi af. Een prima coureur, maar in de Formule 1 geen topper. Diezelfde Buemi én Romain Grosjean, in de Formule 1 ook nog altijd zonder overwinning, waren hem in 2007 de baas in de Formule 3. Toen Hülkenberg daar later kampioen in werd, rekende hij af met Edoardo Mortara: een gedegen coureur, vooral. En hoe knap het ook is om als debutant de GP2 te winnen, moet ook dat worden bezien in het licht van de oppositie. Tweede dat jaar: Vitaly Petrov. Derde? Lucas di Grassi. Voetnoten in de Formule 1-geschiedenis.(Tekst loopt door onder de foto)
![Nico Hülkenberg](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/10/hulkenberg-1017693397-SUT-20190830-MS2_2694-1500x1000.jpg)
Heeft Hülkenberg alles uit zijn Formule 1-carrière gehaald dat erin zat?
Hülkenberg is nooit boven de beperkingen van zijn materiaal uitgestegenNatuurlijk heeft Hülkenberg nooit een auto gehad om wereldkampioen mee te worden. Maar hij is ook niet boven de beperkingen van zijn materiaal uitgestegen. Nimmer zagen we in the Hulk de krachtpatser waaraan hij zijn bijnaam ontleent. Bovendien is de Formule 1 de afgelopen jaren verwend met nieuwkomers als Max Verstappen en Charles Leclerc, die wél met kop en schouders boven hun rivalen uitsteken. Als er een conclusie valt te trekken uit Hülkenbergs Formule 1-tijd, is het dat hij zichzelf tekort heeft gedaan. Races winnen of kampioen worden: misschien zat het er nooit in. Maar het podium had hij kunnen halen. Maar waar mannen als Sergio Peréz, Kamui Kobayashi, Daniil Kvyat en zelfs Lance Stroll op de zeldzame momenten dat de omstandigheden het toelieten hun gloriemoment op het podium beleefden, is de bekerkast van Nico Hülkenberg leeg gebleven. Daar zal zelfs zijn Le Mans-zege uit 2015 geen genoegdoening voor zijn.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/01/FOM-Cover-2-2020-1-484x600.jpg)