Vincent Sondermeijer
10 september 2014
Zo slecht als afgelopen weekend in Monza was de Lotus E22 dit jaar nog niet eerder. Terwijl zijn coureurs moeten vechten met Marussia’s en Caterhams, houdt teambaas Gérard Lopez er vertrouwen in dat het volgend jaar beter zal gaan.
Ondanks de huidige ellende zal het volgend jaar allemaal beter gaan, zo zegt Lopez. “Ik zeg niet dat we in 2015 om te titel zullen strijden, maar we zullen weer staan waar we de afgelopen twee jaar ook stonden.” De problemen zijn volgens Lopez terug te voeren op een cruciale ontwerpfout in de auto, waar dit seizoen niets meer aan te doen is. Daar zijn echter lessen uit te trekken: “Gelukkig hebben we het probleem ontdekt voor we met de auto van volgend jaar zijn begonnen. Nu kunnen we redden wat er te redden valt”, zegt Lopez.
Lopez erkent dat het in Monza geen feestje was voor het Lotus-team: “Het was een ramp. Niets deed het zoals we wilden.” Dat ondervond Romain Grosjean aan den lijve. “De motor haperde, de koppeling reageerde niet. En toen viel de auto onder het rijden ook nog eens uit elkaar.” Niet voor niets noemde de Fransman zijn auto in Monza de “slechtste auto die hij ooit gezien had”.
De Luxemburgse teamchef hoopt dat Grosjean blijft, maar geeft toe dat de coureur een speciale ontsnappingsclausule in zijn contract heeft staan, die hem toestaat te vertrekken als het team zo slecht presteert als nu. “Het is heel zwaar, we moeten diep door het stof. Het is slopend”, licht Grosjean zijn gevoelens toe op een manier die Lopez niet gerust zal stellen.
Naar welk team Grosjean dan zou moeten verkassen is echter de vraag, omdat er voor volgend jaar maar weinig interessante vacatures over zijn. Bovendien is de kans groot dat Lotus in 2015 met Mercedes-aandrijving zal rijden, wat het team in ieder geval van de aanvullende handicap van de zwakke Renault-motoren zal verlossen.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers