Daan de Geus
16 januari 2014
Lotus F1 verkeert niet in ernstige financiële problemen, heeft haar budget voor 2014 rond en van een leegloop is geen sprake. Dat verklaart teameigenaar Gérard Lopez in reactie op de laatste geruchten.
Berichten over de vermeende financiële problemen doen al jaren de ronde, maar zijn recentelijk toegenomen nadat Lotus de deal met investeerder Quantum Motorsports uiteen zag vallen, voor de flink gesponsorde Pastor Maldonado als coureur koos in plaats van eerste keus Nico Hülkenberg, aankondigde de eerste test te laten schieten én bekend werd dat de inschrijving voor 2014 nog niet definitief is.
In gesprek met Auto, Motor und Sport heeft Gérard Lopez, eigenaar en topman van de investeringsfirma Genii Capital, waarmee hij tevens eigenaar is van Lotus F1, alle geruchten echter van de hand gewezen.
Dat de inschrijving voor komend seizoen nog niet is bevestigd door de FIA, is volgens Lopez een administratieve kwestie die snel zal worden opgelost, terwijl het missen van de eerste test – zoals eerder al aangegeven – een bewuste keuze is. “Wij brengen onze tijd liever in de windtunnel door dan op de baan in Jerez, want aan die test heb je toch niet zoveel”, verklaart Lopez.
Renault
“De nieuwe Renault-motor wordt bovendien door Red Bull, Toro Rosso en Caterham getest, en wij krijgen die informatie. Het testen van de nieuwe banden in Jerez heeft verder weinig nut vanwege de kou aldaar. Het enige wat mogelijk een issue kan worden, is dat we wat minder tijd hebben om de elektrische systemen te testen, maar zelfs als daar wat mis mee zou zijn is dat geen onoverkomelijk ramp.” Hoewel er geen officieel bericht naar buiten is gekomen dat Lotus en Renault hun samenwerking hebben verlengd, is dat volgens Lopez wel degelijk gebeurd en is Lotus zelfs ‘meer dan een klant’ van de Franse firma, met wie het heeft samengewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe KERS. Budget
Lopez weerspreekt verder dat Lotus in zware financiële problemen verkeert. Hoewel hij bevestigt dat de deal met Quantum van de baan is en toegeeft dat Lotus zo’n 135 miljoen euro schuld heeft, is 95 miljoen daarvan geleend door Lopez’ Genii Capital: “Dat zit dus wel goed, want we gaan ons eigen team uiteraard niet onder druk zetten dat terug te betalen en het geld blijft sowieso binnen het bedrijf.” “Bij Genii beschouwen we het in het team gepompte geld verder gewoon als marketing”, meldt Lopez, die zich verder niet uitlaat over de rest van Lotus’ schuld, maar wel aangeeft dat het budget voor 2014 sluitend is: “Met de komst van onze nieuwe sponsor PDVSA (via Pastor Maldonado, red.) is ons budget rond”, vertelt de eigenaar die stelt dat er ‘geen nieuwe schulden’ gemaakt zullen worden. Geen leegloop
Wat Lopez tot slot nog tegenspreekt, is dat er sprake is van een leegloop bij Lotus. “We hadden vorig jaar meerdere projecten tegelijkertijd lopen en het aantal personeelsleden was daardoor opgelopen tot 580. Nu we ons alleen nog maar op de auto van 2014 hoeven te concenteren, is dat nummer teruggebracht tot 500.” “Dat we een aantal mensen aan concurrenten hebben verloren, is verder de gebruikelijke gang van zaken in de Formule 1. Dat hoort bij het normale verloop. Wij hebben bijvoorbeeld zelf engineers bij Mercedes, Red Bull en Ferrari weggeplukt”, aldus Lopez.
“De nieuwe Renault-motor wordt bovendien door Red Bull, Toro Rosso en Caterham getest, en wij krijgen die informatie. Het testen van de nieuwe banden in Jerez heeft verder weinig nut vanwege de kou aldaar. Het enige wat mogelijk een issue kan worden, is dat we wat minder tijd hebben om de elektrische systemen te testen, maar zelfs als daar wat mis mee zou zijn is dat geen onoverkomelijk ramp.” Hoewel er geen officieel bericht naar buiten is gekomen dat Lotus en Renault hun samenwerking hebben verlengd, is dat volgens Lopez wel degelijk gebeurd en is Lotus zelfs ‘meer dan een klant’ van de Franse firma, met wie het heeft samengewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe KERS. Budget
Lopez weerspreekt verder dat Lotus in zware financiële problemen verkeert. Hoewel hij bevestigt dat de deal met Quantum van de baan is en toegeeft dat Lotus zo’n 135 miljoen euro schuld heeft, is 95 miljoen daarvan geleend door Lopez’ Genii Capital: “Dat zit dus wel goed, want we gaan ons eigen team uiteraard niet onder druk zetten dat terug te betalen en het geld blijft sowieso binnen het bedrijf.” “Bij Genii beschouwen we het in het team gepompte geld verder gewoon als marketing”, meldt Lopez, die zich verder niet uitlaat over de rest van Lotus’ schuld, maar wel aangeeft dat het budget voor 2014 sluitend is: “Met de komst van onze nieuwe sponsor PDVSA (via Pastor Maldonado, red.) is ons budget rond”, vertelt de eigenaar die stelt dat er ‘geen nieuwe schulden’ gemaakt zullen worden. Geen leegloop
Wat Lopez tot slot nog tegenspreekt, is dat er sprake is van een leegloop bij Lotus. “We hadden vorig jaar meerdere projecten tegelijkertijd lopen en het aantal personeelsleden was daardoor opgelopen tot 580. Nu we ons alleen nog maar op de auto van 2014 hoeven te concenteren, is dat nummer teruggebracht tot 500.” “Dat we een aantal mensen aan concurrenten hebben verloren, is verder de gebruikelijke gang van zaken in de Formule 1. Dat hoort bij het normale verloop. Wij hebben bijvoorbeeld zelf engineers bij Mercedes, Red Bull en Ferrari weggeplukt”, aldus Lopez.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers
Video
Video: Toms top 10: Lotus 97T John Player Special, Tom Coronels favoriete livery aller tijden
10 april 2021 11:05 - Nieuws