Daan de Geus
10 november 2015
Het team van Lotus gaat er vanuit dat de geplande overname door Renault gewoon doorgaat. Mocht dat onverhoopt toch niet zo zijn, dan zal Lotus ook daar echter klaar voor zijn.
Dat stelt Lotus F1-ceo Matthew Carter in interview met Formula1.com. “Renault heeft middels een intentieverklaring aangegeven dat ze het team over willen nemen en achter de schermen doen beide partijen er alles aan om de deal rond te krijgen.”
“Er zit ook schot in de zaak, maar dit soort zaken nemen nou eenmaal veel tijd in beslag. Ik heb er echter vertrouwen in dat de overname door zal gaan, maar zoals gezegd: het kost tijd”, benadrukt Carter, die nog wel een slag om de arm houdt: “Ik weet hoe de zakenwereld in elkaar zit. Zolang de papieren niet getekend zijn, is er geen deal, maar ik heb er dus wel vertrouwen in”, herhaalt hij.
Lotus speelt het echter wel op zeker met het ontwerp van haar auto voor 2016, vertelt Carter. Er ligt een ontwerp voor als de overname doorgaat en er een Renault-motor achterin de bolide van het team komt te liggen, maar als de deal afketst zal Lotus volgens hem verdergaan met haar huidige motorleverancier Mercedes. “Ook daar hebben we een ontwerp voor en we werken vooralsnog dan ook aan twee verschillende ontwerpen.”
Gezien zijn vertrouwen in een goede afloop van de onderhandelingen met Renault, acht Carter het ‘vrij onwaarschijnlijk’ dat Lotus met een Mercedes-krachtbron zal rijden. “Want dat zou betekenen dat we er niet uitkomen met Renault. Ik ga er dus vanuit dat we in 2016 met een Renault-V6 rijden.”
Wat Carter verder nog verduidelijkt – mocht het nog niet duidelijk zijn – is dat de formatie uit Enstone in 2016 als de overname doorgaat als een fabrieksteam gerund zal worden door Renault. “Het zal net zo worden aangepakt als bij Mercedes en Ferrari.”
De Lotus-fabriek in Enstone en al het personeel zijn verder inbegrepen bij de deal, meldt Carter. Wie er aan het hoofd komt te staan als Renault de boel overneemt, weet hij nog niet. Wel zal de Lotus-naam in dat geval weer uit de Formule 1 verdwijnen, vertelt Carter tot slot.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws