Daan de Geus
19 oktober 2015
De voortslepende onderhandelingen met Renault over een overname, vormen een obstakel voor Lotus bij het ontwikkelen van haar auto voor 2016. Dat vertelt Alan Permane aan Auto, Motor und Sport.
Gevraagd door de Duitse publicatie of het een probleem is dat Lotus van Mercedes- op Renault-motoren moet overstappen als de overname door Renault doorgaat, antwoordt head of trackside operations Alan Permane dat het niet ideaal is dat de gesprekken met Renault maar voortduren zonder definitief akkoord: “Want als ingenieur wil je altijd zo vroeg mogelijk weten waar je aan toe bent.”
“Idealiter zelfs een jaar voor het begin van een nieuw seizoen. Zodra je je huidige auto voor het eerst de baan op stuurt, begint het ontwerpteam doorgaans namelijk al aan de auto voor het jaar erna”, legt Permane uit. “Het mag dus duidelijk zijn dat ons straks mogelijk een flinke klus wacht”, erkent hij, nu zelfs medio oktober nog niet duidelijk is met welke krachtbron Lotus in 2016 zal rijden.
Desondanks, zo stelt Permane, kan Lotus de klus klaren. “Zelfs als we het slechts één maand van tevoren weten, lukt het nog wel. Brawn heeft in 2009 immers laten zien dat het mogelijk is. Wel was het met de V8-motoren van toen makkelijker inspelen op een late motorwissel dan met de huidige V6-krachtbronnen, want deze vereisen veel meer koelcomponenten, waardoor het kan zijn dat je je hele ontwerp nog moet omgooien bij een motorwissel.”
Of het een voordeel is dat Lotus in 2014 nog met Renault-motoren reed, in het eerste jaar van het V6-turbotijdperk, durft Permane niet te zeggen. “Onze 2016-auto is immers om de Mercedes-motor ontworpen. Als er een andere motor in komt te liggen, gaat dat dus sowieso impact hebben op de kwaliteit van het chassis.”
Een bijkomend nadeel voor Lotus is dat de start van seizoen 2016 naar voren is gehaald. Waar het aanvankelijk de bedoeling was het seizoen begin april af te trappen, daar staat de seizoensopener nu twee weken eerder ingeroosterd, voor het derde weekend van maart. Volgens Rob Smedley van het rivaliserende Williams betekent dit voor elk team dat er sowieso sneller gewerkt moet worden en extra kosten gemaakt zullen worden.