Daan de Geus
6 januari 2015
Dat Lotus er vorig jaar niet in is geslaagd het tij te keren en de rampzalige E22 aanzienlijk te verbeteren, komt volgens Alan Permane door het vertrek van enkele technische sleutelfiguren.
In interview met Autosport wijst Permane, een technisch kopstuk dat Lotus wél trouw is gebleven, naar het eerdere vertrek van onder meer technisch directeur James Allison en aerodynamica-chef Dirk de Beer als aderlatingen voor het team.
“De wintertests van 2014 verliepen vreselijk voor ons en we waren helaas ook net een aantal belangrijke mensen kwijtgeraakt. Natuurlijk is het zo dat niemand onvervangbaar is, maar het kost wel tijd voor alle vervangers op elkaar zijn ingespeeld”, haalt Permane aan.
“Ons vorige aerodynamische team had bovendien vijf of zes jaar samengewerkt en de hele afdeling liep daardoor geweldig. Als er dan drie kopstukken verdwijnen – want behalve James en Dirk verloren we ook het hoofd van ons CFD-team – zorgt dat voor de nodige opschudding.”
Wat verder meespeelt volgens Permane, is dat Lotus door het vertrek van Allison naar Ferrari ‘een echte leider verloor’. “Ik wil onze huidige technisch directeur Nick Chester niet tekortdoen, maar James vervulde ook in die zin een hele belangrijke rol. Zijn vertrek was een grote klap.”
2015
Volgens Permane wist Lotus al snel dat er in aerodynamisch opzicht veel mis was met de E22, maar viel er door het oorspronkelijke ontwerp van de auto helaas niet veel aan te veranderen. “Dit is echter geen probleem dat zal terugkeren bij onze nieuwe auto”, benadrukt hij. “We hebben het aangepast en de cijfers die we terugkrijgen uit de windtunnel zien er heel goed uit. Niemand bij Lotus verwacht Mercedes en Red Bull komend seizoen te verslaan – want dat zijn teams die twee keer zo groot zijn – maar we vertrouwen erop dat we weer om het podium kunnen meedoen.” “We hebben hoe dan ook veel geleerd van 2014 en hebben bovendien een geweldige windtunnel en uitstekende faciliteiten op onze fabriek in Enstone”, vervolgt Permane. “We zijn er allemaal van overtuigd dat het beter gaat in 2015, want er is immers ook geen reden waarom dat niet zo zou zijn.”
Volgens Permane wist Lotus al snel dat er in aerodynamisch opzicht veel mis was met de E22, maar viel er door het oorspronkelijke ontwerp van de auto helaas niet veel aan te veranderen. “Dit is echter geen probleem dat zal terugkeren bij onze nieuwe auto”, benadrukt hij. “We hebben het aangepast en de cijfers die we terugkrijgen uit de windtunnel zien er heel goed uit. Niemand bij Lotus verwacht Mercedes en Red Bull komend seizoen te verslaan – want dat zijn teams die twee keer zo groot zijn – maar we vertrouwen erop dat we weer om het podium kunnen meedoen.” “We hebben hoe dan ook veel geleerd van 2014 en hebben bovendien een geweldige windtunnel en uitstekende faciliteiten op onze fabriek in Enstone”, vervolgt Permane. “We zijn er allemaal van overtuigd dat het beter gaat in 2015, want er is immers ook geen reden waarom dat niet zo zou zijn.”