Daan de Geus
9 december 2013
Lotus-teambaas Eric Boullier vertrouwt er ondanks het relatieve gebrek aan (financiële) middelen van zijn renstal op dat zijn team gewoon vooraan kan blijven meedoen dankzij de goede ideeën van de technische staf.
“Als je de middelen niet hebt, heb je goede ideeën nodig”, spreekt Boullier, wiens renstal niet zo vermogend is als haar rivalen Red Bull, Ferrari, Mercedes en McLaren, klare taal in gesprek met Autosport.
Aangezien Lotus’ middelen – zoals Boullier toegeeft – ‘beperkt’ zijn, is de formatie uit Enstone ’twee jaar geleden al begonnen met de ontwikkeling van de auto voor 2014′. “Gezien ons budget, ziet het er niet naar uit dat we volgend seizoen ineens het dominante team zullen zijn, maar het ziet er wel goed voor ons uit”, verklaart Boullier vooruitblikkend op volgend seizoen.
“Ik denk dat meedoen om podiumklasseringen ook volgend jaar weer een realistisch doel voor ons zal zijn”, vervolgt de teambaas die – eigenlijk net zoals in voorgaande jaren – vertrouwt op de inventiviteit en creativiteit van het personeel op de fabriek in Enstone om het gebrek aan budget te compenseren en Lotus competitief te houden.
Dat Lotus afgelopen seizoen technisch directeur James Allison verloor aan Ferrari, terwijl hij door de buitenwacht werd gezien als de belangrijkste pijler van het sterke technische team dat in Enstone rondloopt, heeft Lotus volgens Boullier echter geen pijn gedaan: “Door de manier waarop we werken en de taken verdelen, zou je vijftien mensen tegelijkertijd moeten weghalen voordat we er last van hebben.”
Leegloop?
Boullier laatste opmerking is opvallend, want hoewel het niet duidelijk is hoeveel personeelsleden Lotus de laatste tijd precies hebben verlaten, is het geen geheim dat er wel degelijk aardig wat personeel uit Enstone is vertrokken. Behalve Allison heeft ook aerodynamica-specialist Dirk de Beer Lotus eerder dit jaar voor Ferrari ingeruild, terwijl er gedurende 2013 tevens meerdere stafleden naar Caterham zijn gegaan. Daarnaast maakte Williams maandagochtend bekend aerodynamica-expert Dave Weather te hebben overgenomen. Dat er personeel van Lotus naar andere teams gaat, is niet verrassend. Het financiële plaatje van Lotus is immers erg onduidelijk en het gerucht gaat dat het team achterloopt met het betalen van de salarissen van haar werknemers.
Boullier laatste opmerking is opvallend, want hoewel het niet duidelijk is hoeveel personeelsleden Lotus de laatste tijd precies hebben verlaten, is het geen geheim dat er wel degelijk aardig wat personeel uit Enstone is vertrokken. Behalve Allison heeft ook aerodynamica-specialist Dirk de Beer Lotus eerder dit jaar voor Ferrari ingeruild, terwijl er gedurende 2013 tevens meerdere stafleden naar Caterham zijn gegaan. Daarnaast maakte Williams maandagochtend bekend aerodynamica-expert Dave Weather te hebben overgenomen. Dat er personeel van Lotus naar andere teams gaat, is niet verrassend. Het financiële plaatje van Lotus is immers erg onduidelijk en het gerucht gaat dat het team achterloopt met het betalen van de salarissen van haar werknemers.
Gerelateerd nieuws
Technisch directeur James Allison verlengt bij Mercedes ‘om samen voor de titel te gaan’
18 januari 2024 12:00 - Nieuws
‘Van voor tot achter, er mankeerde van alles aan de Mercedes van vorig jaar’
17 januari 2024 08:25 - Nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers