Lowe vindt huidige F1-bolides te zwaar: ‘Alsof ze voor een endurance-race bedoeld zijn’
Red Bull
Daan de Geus
5 maart 2018
Williams’ technisch directeur Paddy Lowe is van mening dat Formule 1-auto’s te zwaar zijn geworden en qua gewicht inmiddels meer op auto’s lijken die je in een endurance-race zou inzetten.
“Het gewicht van de auto’s is de afgelopen tien jaar echt dramatisch toegenomen”, wordt Lowe geciteerd door Crash.net. Het minimumgewicht voor een 2018-bolide is 734 kilo, terwijl dit tien jaar geleden nog maar rond de 600 lag.
De toename is onder meer toe te schrijven aan de introductie van de relatief zware hybride V6-turbomotoren in 2014, het breder maken van de auto’s voor 2017 en de toename van veiligheidssystemen, zoals de halo. Met de komst van de dit jaar ingevoerde cockpitbeschermingring is het minimumgewicht met 6 kilo verhoogd, ook al weegt de halo inclusief bevestigingssystemen tot wel 14 kilo.
Wereldkampioen Lewis Hamilton vergeleek de 2018-auto’s, voor hij erin had gereden, qua gewicht met een bus of NASCAR.
Een gevolg van dit alles is volgens Lowe dat Formule 1-auto’s qua gewicht nog maar nauwelijks geschikt zijn te noemen voor ‘sprintraces’, zoals hij de Grands Prix noemt. “Anderhalf uur, of driehonderd kilometer, is namelijk relatief kort. Formule 1-auto’s zijn geen endurance-bolides, maar qua gewicht zitten ze inmiddels op een niveau dat beter bij een langeafstandsrace past dan bij een sprint.”
Lowe is van mening dat Formule 1-auto’s opwindend moeten zijn: “En ontzettend snel in de kwalificaties en races.” Daarom mogen de zwaargewichten wel op dieet, vindt hij. “De rondetijden zijn op het moment indrukwekkend omdat deze auto’s enorm veel vermogen en downforce hebben, maar het gewicht is ook erg hoog en ik denk dat die balans wel wat beter kan.”
Balans is echter ook een sleutelwoord voor het opstellen van regels, weet Lowe. “Je moet er immers voor zorgen dat het veld niet te ver uit elkaar gespreid is, maar je wil qua uiterlijk, design en geluid ook verschil zien tussen de auto’s onderling.” Entertainment is echter belangrijk weet Lowe, van de race zelf en de strijd daarin, tot hoe de auto’s de bocht om gaan.
Lowe is niet de eerste die zijn zorgen heeft uitgesproken over het gewicht van de Formule 1-auto’s. Gerelateerd nieuws
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Overtreding kostenplafond: FIA heeft Honda en Alpine flinke boetes opgelegd
30 oktober 2024 10:00 - Nieuws
Colapinto weerlegt geruchten: ‘Een plek bij Red Bull in 2025 zie ik niet gebeuren’
29 oktober 2024 11:00 - Nieuws
Leclerc mogelijk bestraft voor schelden: ‘Ik wil niet de Max-behandeling’
28 oktober 2024 10:30 - GP Mexico