Niet alleen Carlos Sainz, maar ook Haas-coureur Kevin Magnussen heeft een aantal nieuwe onderdelen voor de Ferrari-krachtbron gekregen. De twee coureurs zullen daardoor achteraan moeten starten in de Grand Prix van Frankrijk.
Bij Sainz was al bekend dat hij tien plaatsen gridstraf had door een nieuwe control electronics en hintte na de vrijdagtrainingen al naar nog meer gridstraffen voor nieuwe onderdelen. Zoals verwacht heeft Ferrari er inderdaad voor gekozen om Sainz’ krachtbron van nieuwe onderdelen te voorzien, waardoor de Ferrari-coureur achteraan moet starten. Het gaat om een nieuwe verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K en uitlaat.
Lees ook: Sainz hint naar nog meer gridstraffen voor GP Frankrijk
Hij wordt daar vergezeld door Ferrari-krachtbrongenoot Kevin Magnussen. Haas heeft enkele onderdelen, net als Ferrari de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K en uitlaat, vervangen. Deze vallen – op de uitlaat na – buiten de pool en zo wordt ook de Deen naar de achterste startrij verwezen.
Sainz heeft zich vrijdag wel alvast kunnen voorbereiden op een inhaalrace, maar dat gaat lastiger worden dan gedacht. “Ik heb een paar keer geprobeerd om andere auto’s in te halen omdat ik weet dat ik dat veel moet doen en ik moet zeggen dat het lastiger was dan ik had verwacht”, legt Sainz uit. “Vooral omdat er een rugwind op het rechte stuk stond en het lijkt erop dat het slipstreameffect tegenvalt.”
“Maar”, vervolgt Sainz, “ik heb geen andere keuze. “Ik moet manieren vinden om in te halen en het beste medicijn daarvoor is om zondag gewoon een beetje sneller te zijn dan wat we nu zijn. We zullen zondag zien of we de topsnelheid hebben om in te halen, als iedereen de motorstanden opvoert. Ik hoop het, want ik zal veel plaatsen goed moeten maken.”