Renault Sport
Daan de Geus
3 februari 2016
Na een jaar aan de zijlijn mag Kevin Magnussen in 2016 weer racen. Niet bij McLaren, maar bij Renault. Dat Magnussen er zin in heeft, mag duidelijk zijn.
“Het geeft me een geweldig gevoel om weer een racezitje te hebben, en dan ook nog eens bij een topteam”, vertelt Kevin Magnussen, die woensdagmiddag officieel door Renault werd gepresenteerd als vervanger van Pastor Maldonado.
Magnussen is er zeker van dat Renault – dat er als teameigenaar enige jaren tussenuit is geweest, maar in 2016 dus ook in zekere zin een comeback maakt – op termijn om kampioenschappen mee gaat doen. “Voor het zover is, is misschien wel eerst een periode van wederopbouw nodig”, weet Magnussen, die daar echter niet mee zit: “Ik deel Renaults ambitie om te winnen en vind het geweldig dat ik hier onderdeel van mag uitmaken.”
2015 was, na aan het eind van debuutjaar 2014 zijn racezitje bij McLaren te hebben verloren, een jaar van character building voor Magnussen, vertelt hij. “Maar mede daardoor ben ik nu tot op het bot gemotiveerd. Ik wil bewijzen wat ik waard ben.” De Deen denkt daarbij, ondanks dat hij relatief onervaren is, van waarde te kunnen zijn voor Renault. “Ik heb veel te bieden. Ik ben vijf jaar lang aan McLaren verbonden geweest, waarbij ik twee jaar voor ze heb getest en één seizoen heb geracet. Ik heb dus zeker de nodige ervaring.”
Teamgenoot Jolyon Palmer heeft geen Grand Prix-ervaring, maar bracht 2015 door als testrijder bij Renaults voorganger Lotus. Hij maakt promotie van testrijder naar racecoureur en zegt helemaal klaar te zijn voor deze stap. De vrijgekomen functie van testrijder is inmiddels ook al gevuld door Renault, dat de Fransman Esteban Ocon heeft aangetrokken. De negentienjarige Ocon, die in 2014 Max Verstappen versloeg in de strijd om het Europees Kampioenschap Formule 3, is erg trots op zijn benoeming en wil ‘zoveel mogelijk leren’. “Dit is een geweldige kans voor me en ik wil me hiermee voorbereiden op de volgende stap”, verklaart de coureur die afgelopen jaar de GP3-titel pakte. Behalve Ocon heeft Renault nog een aantal andere talenten gestrikt, al hebben die geen officiële testrol gekregen. Formule Renault 3.5-kampioen Oliver Rowland, Formule Renault 2.0-kampioen Jack Aitken en de Zwitsers Louis Delétraz en Kevin Joerg zijn echter wel opgenomen in Renaults opleidingsprogramma, de Renault Sport Academy. “Met de Renault Sport Academy willen we jonge talenten de kans geven zich tot toekomstige Formule 1-sterren te ontwikkelen”, legt Renault Sports racing director Frédéric Vasseur uit. “We zien de coureurs in het programma als toekomstige kampioenen voor ons team en het einddoel is dan ook de coureurs voor het Renault Sport Formula One Team uit de eigen opleiding te pikken. We verwachten veel van onze protegés, maar zullen ze ook alle mogelijkheden bieden om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.”
JuniorenTeamgenoot Jolyon Palmer heeft geen Grand Prix-ervaring, maar bracht 2015 door als testrijder bij Renaults voorganger Lotus. Hij maakt promotie van testrijder naar racecoureur en zegt helemaal klaar te zijn voor deze stap. De vrijgekomen functie van testrijder is inmiddels ook al gevuld door Renault, dat de Fransman Esteban Ocon heeft aangetrokken. De negentienjarige Ocon, die in 2014 Max Verstappen versloeg in de strijd om het Europees Kampioenschap Formule 3, is erg trots op zijn benoeming en wil ‘zoveel mogelijk leren’. “Dit is een geweldige kans voor me en ik wil me hiermee voorbereiden op de volgende stap”, verklaart de coureur die afgelopen jaar de GP3-titel pakte. Behalve Ocon heeft Renault nog een aantal andere talenten gestrikt, al hebben die geen officiële testrol gekregen. Formule Renault 3.5-kampioen Oliver Rowland, Formule Renault 2.0-kampioen Jack Aitken en de Zwitsers Louis Delétraz en Kevin Joerg zijn echter wel opgenomen in Renaults opleidingsprogramma, de Renault Sport Academy. “Met de Renault Sport Academy willen we jonge talenten de kans geven zich tot toekomstige Formule 1-sterren te ontwikkelen”, legt Renault Sports racing director Frédéric Vasseur uit. “We zien de coureurs in het programma als toekomstige kampioenen voor ons team en het einddoel is dan ook de coureurs voor het Renault Sport Formula One Team uit de eigen opleiding te pikken. We verwachten veel van onze protegés, maar zullen ze ook alle mogelijkheden bieden om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws