Pastor Maldonado haalt weinig plezier uit het achterhoedegevecht dat hij met Williams moet leveren. “Als het zo moet, blijf ik nog liever thuis.”

Maldonado heeft dit jaar pas één punt gescoord, wat ook gelijk het enige is van Williams. Aan pech valt dat zeker niet te wijten. Ter illustratie: in de kwalificatie stranden Maldonado en teamgenoot Valtteri Bottas geregeld in Q1, terwijl Q3 pas één keer behaald is en dat was toen Bottas vier maanden geleden in regenachtige omstandigheden in Canada een heldendaad verrichte.

“Ik heb het momenteel niet naar mijn zin”, moet Maldonado in gesprek met Autosport dan ook toegeven. “Ik heb een goede auto nodig om van de sport te genieten, maar op het moment gaat het gewoon slecht en dat heeft ook effect op mij.”

“Zoals het nu gaat, valt het me zwaar om mijn best te blijven doen. Formule 1-coureur zijn boeit me niks als ik alleen maar veldvulling ben. Als het zo moet, blijf ik nog liever thuis.”

Klare taal dus van Maldonado, die benadrukt te willen winnen en ‘er alles aan te doen in die positie te komen’. “Ik heb in elke klasse waarin ik een goede auto had, laten zien om kampioenschappen en zeges te kunnen vechten, dus het doet pijn dat ik nu met een uiterste inspanning amper Q2 haal.”

“Ik heb bovendien laten zien dat ik ook in de Formule 1 kan winnen”, haalt de enkelvoudige Grand Prix-winnaar aan. “Toen ik in 2012 in Spanje de kans had te winnen, deed ik dat ook. Ik ben hier, met alle respect, niet om met Valtteri te vechten. Hij is een goede coureur, maar niet degene op wij ik mijn pijlen wens te richten. Ik wil de strijd aanbinden met de grote jongens vooraan het veld.”

2014
Gezien Maldonado’s uitspraken en zijn als wens vermomde eis om in 2014 een goede auto te hebben – ‘ik kan niet zonder’ – lijkt zijn aanblijven bij Williams niet langer gegarandeerd.

“Dit jaar zit ik hier, maar ik weet niet waar ik volgend jaar rij”, erkent Maldonado, al zegt hij dat vooral doelend op de onzerkheid aangaande de financiële steun van aardolieconcern PDVSA. “Ik hoop volgend jaar weer op de grid te staan, maar je weet het nooit. Het zou van de financiën kunnen afhangen, zo werkt het in de Formule 1.”