Formule1
Mischa Bijenhof
31 oktober 2015
Dat Alexander Rossi en Will Stevens de langzaamste coureurs van de middag waren verraste niemand. Hun onderlinge strijd werd wat vertroebeld door technische problemen.
Zo moest Rossi het grootste deel van de derde vrije training laten schieten omdat zijn auto zich een remprobleem openbaarde. Will Stevens kende in de kwalificatie min of meer het tegenovergestelde euvel: een hangend gaspedaal. Het duel om de voorlaatste plaats in de kwalificatie – of eigenlijk de achttiende en de negentiende plaats, aangezien Jenson Button helemaal niet reed – werd beslist in het voordeel van Rossi.
“Het was zonde dat ik in de derde training amper heb kunnen rijden, want de baan kreeg steeds meer grip”, meldt Rossi, die dat dus vooral van horen zeggen had. “Gelukkig kon ik in Q1 twee runs doen om te voelen hoeveel grip er precies was. Helemaal clean waren die rondjes niet, maar ze waren goed genoeg. We staan niet eens zo ver achter de kop.” Om precies te zijn 4,6 seconden, wat flink minder is dan op de meeste voorgaande circuits.
Belangrijker voor Rossi is dat hij teamgenoot Will Stevens te snel af was, al zat het de kleine Brit niet mee. “Toen ik de pits uitreed merkte ik dat mijn gas bleef hangen”, vertelt Stevens. “Dus ik moest mijn eerste run meteen afbreken en toen ik de pits weer inreed werd ik ook nog naar de weegbrug geroepen. Daarom had ik aan het eind nog maar tijd voor één vliegende ronde. Gelukkig kon het team het probleem snel verhelpen, maar ideaal was het niet. Ik ben gezien de omstandigheden wel blij dat ik zo dicht achter Alexander sta.”
Rossi en Stevens starten morgen als zestiende en zeventiende, aangezien Kimi Räikkönen en de beide McLarens een gridstraf krijgen.
Gerelateerd nieuws
Alpine heeft hoge verwachtingen van Gasly: ‘Moet ons naar hoger niveau tillen’
12 januari 2023 11:00 - Nieuws
America’s got talent: hoe de F1 zelfs met een talentenjacht een Amerikaanse coureur zocht
01 januari 2023 10:15 - Nieuws
Alpine-CEO geeft Piastri trap na: ‘Russell is ook goed terechtgekomen’
29 september 2022 11:00 - Nieuws
Alpine’s pijnlijke Piastri-soap: Complexe contracten, nachtelijke tweets en de Ricciardo-vraag
03 augustus 2022 12:00 - Nieuws