Marchionne gelooft niet in budgetlimiet
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
22 december 2016
Ferrari-president Sergio Marchionne denkt niet dat het een goed idee is om een maximum te stellen aan het bedrag dat de teams elk jaar mogen uitgeven. Aanstaande Formule 1-eigenaar Liberty Media zou wel wat in zo’n budgetlimiet zien.
Topteams als Ferrari, Red Bull en Mercedes besteden nu per seizoen enkele honderden miljoenen euro’s. Armere teams komen daar bij lange na niet aan. Zij kunnen hun auto’s minder goed doorontwikkelen, waardoor er grote technologische verschillen ontstaan.
“De Formule 1 is nu eenmaal een heel dure sport”, zegt Marchionne. “Het omlaag brengen van de kosten is een nuttig streven. Maar ik geloof niet dat een budgetlimiet werkt.” Volgens de Italiaan vinden de renstallen wel weer een omweg om alsnog meer geld uit te geven.
Als voorbeeld noemt Marchionne de beperkingen die reeds bestaan op het gebied van de prijs van klantenmotoren en het gebruik van windtunnels. “Qua kostenbesparing hebben die maatregelen helemaal niets uitgehaald.”
Geen euro bespaard
“Als reactie op alle pogingen van de FIA om de uitgaven te beperken, vinden de teams weer andere manieren om geld te besteden”, vervolgt Marchionne. “Als ik naar ons eigen team kijk, zie ik dat we de voorbije vier of vijf jaar nog geen euro hebben bespaard. We zijn gewoon in andere zaken gaan investeren. Zo’n budgetlimiet is een mooi idee, maar het levert nooit het gewenste resultaat op.” In 2009 was de budgetlimiet al bijna ingevoerd. Toen gingen de grote teams op het laatste moment dwars liggen. Caterham, HRT en USF1 waren door het vooruitzicht van lage kosten naar de Formule 1 gelokt. Nadat er van een kostenbeperking dus geen sprake bleek, gingen zij binnen enkele jaren alle drie failliet. Ook in 2014 haalde een plan voor een budgetlimiet het niet.
“Als reactie op alle pogingen van de FIA om de uitgaven te beperken, vinden de teams weer andere manieren om geld te besteden”, vervolgt Marchionne. “Als ik naar ons eigen team kijk, zie ik dat we de voorbije vier of vijf jaar nog geen euro hebben bespaard. We zijn gewoon in andere zaken gaan investeren. Zo’n budgetlimiet is een mooi idee, maar het levert nooit het gewenste resultaat op.” In 2009 was de budgetlimiet al bijna ingevoerd. Toen gingen de grote teams op het laatste moment dwars liggen. Caterham, HRT en USF1 waren door het vooruitzicht van lage kosten naar de Formule 1 gelokt. Nadat er van een kostenbeperking dus geen sprake bleek, gingen zij binnen enkele jaren alle drie failliet. Ook in 2014 haalde een plan voor een budgetlimiet het niet.
Gerelateerd nieuws
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas