Marchionne wil F1-toekomst voor Alfa Romeo
Daan de Geus
13 februari 2016
De grote baas van Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne, zou graag zien dat Fiat-merk Alfa Romeo in de Formule 1 terugkeert.
Alfa Romeo is momenteel sponsor van Ferrari, terwijl afgelopen jaar – zonder resultaat – naar verluidt is gedacht over het omdopen van Ferrari-klantenmotoren tot Alfa Romeo.
Volgens Marchionne is dat wat betrokkenheid bij de Formule 1 echter allebei niet genoeg om het merk, na een reeks lastige jaren, nieuw elan te geven. “Alfa Romeo moet eigenlijk zelf weer in de Formule 1 gaan racen, om zo haar goede naam als maker van sportieve auto’s opnieuw te vestigen”, zegt hij tegen de Italiaanse Gazzetta dello Sport.
Volgens Marchionne ‘kan en moet’ Alfa Romeo dit overwegen en is het Italiaanse merk zowel in staat om zelfstandig chassis’ als motoren te produceren, maar is een samenwerking met Ferrari – waarvan hij president is – het meest logisch.
Gevraagd of racen op Le Mans ook een optie is voor Alfa Romeo, is Marchionne duidelijk in zijn antwoord: “Ik zie ze liever in de Formule 1.”
Na eerdere successen in de vooroorlogse Formule 1, werd de eerste officiële Grand Prix, die van Engeland in 1950, door Nino Farina gewonnen in een Alfa Romeo. Met twee verdere zeges achter het stuur van een Alfa Romeo, werd Farina dat jaar ook de eerste wereldkampioen Formule 1. Alfa Romeo herhaalde dat titelsucces in 1951 met Juan Manuel Fangio, maar trok zich daarna terug, alvorens in de jaren zestig en zeventig motoren te leveren. In 1979 zette Alfa Romeo weer een eigen team op, dat tot en met 1985 in de koningsklasse actief was. Verdere overwinningen leverde dat niet op, wel enkele podiumplekken. Eind 1985 trok Alfa Romeo – dat het financieel zwaar had – de stekker uit het team. In 1986 werd de automaker vervolgens overgenomen door Fiat.
Alfa Romeo in de Formule 1
Na eerdere successen in de vooroorlogse Formule 1, werd de eerste officiële Grand Prix, die van Engeland in 1950, door Nino Farina gewonnen in een Alfa Romeo. Met twee verdere zeges achter het stuur van een Alfa Romeo, werd Farina dat jaar ook de eerste wereldkampioen Formule 1. Alfa Romeo herhaalde dat titelsucces in 1951 met Juan Manuel Fangio, maar trok zich daarna terug, alvorens in de jaren zestig en zeventig motoren te leveren. In 1979 zette Alfa Romeo weer een eigen team op, dat tot en met 1985 in de koningsklasse actief was. Verdere overwinningen leverde dat niet op, wel enkele podiumplekken. Eind 1985 trok Alfa Romeo – dat het financieel zwaar had – de stekker uit het team. In 1986 werd de automaker vervolgens overgenomen door Fiat.