Red Bulls technisch directeur Adrian Newey heeft, in tegenstelling tot bij de RB13 van 2017, weer een grotere rol gespeeld bij het ontwerpen van de RB14 voor dit jaar.

Red Bull-topman Marko.

Dat vertelt Red Bull-motorsportadviseur Helmut Marko in gesprek met Auto, Motor und Sport. Newey is al enkele jaren niet meer fulltime met de Formule 1 bezig, waarbij de topontwerper – wiens auto’s goed zijn geweest voor tien constructeurstitels – met name begin vorig jaar node werd gemist. Het ontwerpen van de RB13 voor 2017 geschiedde immers grotendeels middels een technische commissie, iets wat ‘niet naar behoren’ had gefunctioneerd, zo gaf Newey toe toen de bolide begin dat jaar niet bijster competitief was.

 

Newey werd vervolgens nauwer bij de doorontwikkeling betrokken. Dat sorteerde zeker resultaat: uiteindelijk won Red Bull nog drie races en stonden Max Verstappen en Daniel Ricciardo in totaal dertien keer op het podium. Eind 2017 kon het ook steeds beter wedijveren met haar grote rivalen Mercedes en Ferrari, nadat Red Bull eerder in het jaar nog op afstand en in een soort niemandsland – ruim achter deze twee teams, maar voor de rest – had rondgereden.

Goed nieuws voor Verstappen, Ricciardo en hun fans is dan ook dat Newey een actievere rol heeft gespeeld bij het ontwerpen van de maandag in tijdelijke kleurstelling gepresenteerde RB140. “Newey is er niet voor de volle honderd procent mee bezig geweest, maar wel enorm veel”, verklaart Marko. De Oostenrijker noemt de RB14 verder ‘een evolutie van zijn voorganger’. De auto was wel, zoals gepland, eerder af was dan de vorige Red Bulls, zodat Marko erop rekent dat het team dit jaar ‘vanaf het begin competitief zal zijn’.

Ricciardo heeft de RB14 maandag een shakedown gegeven op Silverstone. Foto: Red Bull.