Red Bull dreigde vorig jaar te stoppen met de Formule 1, maar is er toch weer bij met haar eigen team en Toro Rosso. Voor de langere termijn geeft het echter geen garanties.

Dat maakt Red Bull-kopstuk Helmut Marko althans duidelijk in gesprek met Formula1.com. De Oostenrijker herhaalt dat het dreigement van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz van vorig jaar om de stekker eruit te trekken als er geen goede motordeal gesloten kon worden serieus was, en dit ook nu nog is.

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Tuesday 23 February 2016 - Dr Helmut Marko (AUT) Red Bull Motorsport Consultant.

Volgens Marko blijft stoppen een optie voor Red Bull.

“Voor de korte termijn is een oplossing gevonden, met tot TAG Heuer omgedoopte Renault-motoren voor Red Bull en één jaar oude Ferrari’s voor Toro Rosso. We hadden onze hoop voor de langere termijn echter gevestigd op de introductie van de onafhankelijke standaardmotor, maar die is er helaas niet gekomen. Voor de langere termijn staat onze toekomst dus niet vast. Dietrich Mateschitz heeft immers altijd gezegd dat we niet meedoen om het meedoen, maar om te winnen.”

“Dat Red Bull als onafhankelijk team, als kampioenschapsteam, geen competitieve motor kan krijgen, is een enorme belemmering voor ons”, gaat Marko verder. “Uiteindelijk komt dit omdat het speelveld ongelijk is. Het is een ongezonde situatie voor de sport om in te zitten, maar deze is – naar mijn mening – bewust gecreëerd.”

“Ik begrijp de positie van Mercedes en Ferrari ook wel, maar de FIA zou hier iets aan moeten doen”, vindt Marko, die hierbij verwijst naar de twee autofabrikanten die hun motoren niet aan Red Bull willen geven omdat ze (volgens Red Bull) bang zijn dat hun fabrieksteams verslagen worden door het team van de energiedrankfabrikant.

Red Bull heeft overigens een contract met de Formule 1 om tot en met 2020 door te gaan, maar volgens Marko is daarmee niet gezegd dat het dat ook doet. Over wat er moet veranderen om Red Bulls toekomst in de Formule 1 te garanderen, is hij kort, maar duidelijk: “Onze deal met de sport loopt tot en met 2020, maar om die overeenkomst uit te dienen, moeten we in de nabije toekomst weer over een competitieve motor kunnen beschikken.”

Ecclestone
Formule 1-exploitant Bernie Ecclestone, die zich eerder ook al sterk maakte voor de komst van de zogenaamde standaardmotor, vertelt op zijn beurt aan Sky Sports F1 dat hij hier nog altijd werk van wil maken.

“Ik heb voorgesteld een motorfabrikant te benaderen om een alternatieve motor te maken. De sport betaalt de ontwikkelingskosten daarvoor dan, waarna we deze motor aan de teams kunnen aanbieden voor een veel lager bedrag dan de huidige motorleveranciers vragen. Ik denk dat dit de situatie – en Red Bull – zeker kan helpen, dus ik hoop dat het hiervan kan komen.”