Oliemaatschappij BP is de nieuwe hoofdsponsor van de Masters, het grootste autosportevenement op Zandvoort. Het evenement gaat voortaan als ’Ultimate Masters’ door het leven. Aldus heeft een woordvoerster van BP Nederland na enig aandringen tegenover deze website bevestigd. Komende maandag wordt bij BP Tankstation Honswijck langs de A1 een persconferentie belegd, waarin details over de overeenkomst tussen BP en Zandvoort worden bekendgemaakt. Marlboro was sinds 1991 sponsor en naamgever van het grootste autosportevenement van Nederland op Circuit Park Zandvoort, maar haakte vorig jaar af vanwege het verbod op tabaksreclame bij sportevenementen dat 1 augustus 2005 binnen de gehele Europese Unie van kracht werd.

De komst van BP als sponsor van de Masters mag opmerkelijk worden genoemd, omdat concurrent Total op Zandvoort nadrukkelijk zichtbaar is als sponsor, onder meer van de Total Excellium Formule Ford. De persconferentie wordt maandagmiddag overigens geopend door Christijan Albers, die volgens Circuit Park Zandvoort in een communiqué voor een ’spectaculaire actie’ zal zorgen.

De Masters wordt dit jaar weer op de tradionele datum, de eerste zondag van augustus, verreden. In 2005 werd daar eenmalig van afgeweken (juni) om sponsor Marlboro een laatste ronde te gunnen. De Ultimate Masters staat dit seizoen derhalve zondag 6 augustus op de racekalender. Hoofdmoot is traditioneel de Formule 3-race.