Ferrari’s voormalige motorchef Luca Marmorini gaat naar verluidt aan de slag bij Renault, waar hij samen met andere voormalig Ferrari-medewerkers de motorafdeling in Viry-Châtillon zou komen versterken.

Dat bericht de Italiaanse krant Corriere della Sera. Volgens de publicatie wordt de ‘verhuizing’ van Marmorini en een aantal andere (oud) medewerkers van Ferrari’s motorafdeling ‘binnen enkele dagen’ officieel wereldkundig gemaakt.

Nadat Ferrari eind vorige week bekend maakte dat Marmorini niet langer voor de Scuderia werkzaam is, werd algemeen aangenomen dat hij op straat was gezet aangezien hij de hoofdverantwoordelijke was voor Ferrari’s tegenvallende V6-turbomotor.

Hoewel dat nog steeds het geval kan zijn, heeft Marmorini in dat geval wel heel snel nieuw emplooi gevonden, al zongen geruchten over een vertrekt van Marmorini bij Ferrari al wel sinds het begin van het jaar rond, dus hij kan ook al eerder officieus gedumpt zijn door Ferrari.

Als Marmorini inderdaad aan de slag gaat bij Renault, is dat verder bewijs van het streven van de Franse firma om haar motorafdeling in Viry-Châtillon te versterken naar aanleiding van alle problemen die het dit jaar met haar turbomotoren heeft gehad.

Renault is – volgens geruchten op aandringen van en mogelijk zelfs met geld van Red Bull – aan het reorganiseren in Viry-Châtillon, waar kopstuk Jean-Michel Jalinier van het toneel is verdwenen en voormalig Caterham-teambaas Cyril Abiteboul is teruggekeerd.

Honda
Ander opmerkelijk motornieuws van vandaag is dat het Amerikaanse Racer meldt dat IndyCar-coureur Simon Pagenaud wel eens kan gaan testen voor Honda, dat in 2015 motoren gaat leveren aan McLaren. In welke vorm wordt daarbij echter in het midden gelaten.

Volgens Pagenaud zijn er ‘veelbelovende’ gesprekken over een mogelijke test gaande, maar de Fransman laat verder niets los. Pagenaud werkt al jaren nauw samen met Honda en heeft onder meer geholpen haar IndyCar- en sportscar-motoren te ontwikkelen. Hoeveel er waar is van dit gerucht, is gezien Pagenauds totale gebrek aan Formule 1-ervaring en het strikte testverbod echter zeer de vraag.