Marussia: ’Tiende plaats kwijt dankzij Vergne’
Bouke van den Berg
26 november 2012
Marussia geeft Jean-Éric Vergne de schuld van het mislopen van de tiende plaats in het teamkampioenschap. “Hij verpestte de race van Timo Glock”, aldus teamchef Graeme Lowdon.
De Duitser reed in de openingsfase voor Vitaly Petrov en Charles Pic. Vergne tikte Glock van achter in de rondte, en daarna kon de Duitser zijn eerdere racesnelheid niet meer evenaren. Petrov eindigde uiteindelijk de Grand Prix voor Pic op de cruciale elfde plaats, waardoor Caterham Marussia in de laatste race van het jaar van de felbegeerde, financieel belangrijke, tiende plaats in het teamkampioenschap heeft gestoten.
Volgens Marussia is dat de schuld van Vergne, die Glock tijdens de herstart in de rondte tikte. “Dat was funest voor onze race”, stelt Lowdon tegen Autosport. “Hij reed gewoon recht in de achterkant van Timo. Hierdoor was de aerodynamica aan de achterkant beschadigd en kreeg hij een lekke band. Hij moest daar nog een hele ronde mee rijden. Tot de neutralisatie kon Caterham niet aan ons tippen.”
“In de eerste pitstopreeks deden we niets verkeerd. Timo kwam ver voor de eerste neutralisatie binnen. Dat was een nadeel, maar tijdens de neutralisatie zaten er meerdere auto’s tussen hem en Petrov in. Hij had duidelijk de snelheid om dat zo te houden omdat we gewoon bij Petrov weg konden rijden. Het is niet de eerste keer dat we worden gebeukt door een Toro Rosso, maar nu is het wel heel erg kostbaar.”
Met het mislopen van de tiende plaats loopt Marussia zo’n tien miljoen dollar mis. “Financieel is het geen ramp. Het is meer een klap voor de moraal van iedereen omdat we zo enorm hard hebben gewerkt om tiende te worden.”
“Nu volgt een onzekere tijd omdat er nog geen nieuw Concorde Verdrag is. Je wil dus zo hoog mogelijk eindigen omdat we dezelfde behandeling als andere teams willen hebben. Het is frustrerend voor al het personeel op het circuit en thuis in Banbury dat we na hard werken niet het resultaat boeken waar we recht op hebben. Het ongeluk kon vermeden worden want je hoort niet een andere auto te raken tijdens de neutralisatie.”
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
Sebastian Vettels debuut bij Toro Rosso: lange lokken en een babyface
08 februari 2024 11:00 - Fotorubriek