
Foto: Motorsport Images
Omdat deze displays geen gele vlag vertoonden, gebeurde dat ook niet op het display van het stuur van Verstappen en in het timingssysteem. ”Als het gele lichtpaneel aangegaan was, dan was dat ook in onze software aangegeven. Maar als een auto crasht en de kabel beschadigt…” Het was dan ook cruciaal dat een marshal met een echte gele vlag zwaaide. ”De marshal zwaaide direct met de gele vlag. Het zou een dubbele gele vlag worden. Ze hebben goed werk geleverd gezien de korte tijd die ze hadden om te reageren”, aldus Masi. Lees ook: Hamilton keurt rijgedrag Verstappen af: ‘Rijders moeten signalen respecteren’ Volgens de wedstrijdleider was het niet mogelijk voor race control om de rode vlag te activeren. ”Als je kijkt waar Max reed op het moment van de crash, kan je al zien dat er gewoon te weinig tijd was. De finishvlag was toen al te zien op het display.” Een van de belangrijkste redenen dat het lang duurde voordat de FIA het onderzoek startte, was dat Masi het simpelweg te druk had na de crash van Bottas. ”We keken er wel degelijk direct naar, maar op dat moment was de toestand van Bottas belangrijker. Daarna moest de auto teruggebracht worden en het derde element was de reparatie van de baan voor de volgende race. Het was dus mijn taak om naar die plek te gaan om er zeker van te zijn dat alles in orde was”, aldus Masi, die de veiligheid voor de daarop volgende Porsche Supercup moest garanderen. ”Toen ik terugkwam op kantoor bekeek ik meteen allerlei data. Ik bestudeerde alle drie de auto’s die na Bottas kwamen, dus Hamilton, Vettel en Verstappen. Toen ging ik kijken naar de videobeelden en data, en het was bij Lewis duidelijk dat er geen gele vlag gezwaaid werd. Sebastian en Max kregen wel de gele vlag te zien. Sebastian ging van zijn gas af. We keken naar de data en de mini-sectors en legden de puzzelstukjes bij elkaar. Zijn opmerkingen waren irrelevant, want ik was al bezig met het onderzoek”, aldus Masi, die benadrukt dat de opmerkingen pas aan het licht kwamen nadat hij het incident had voorgelegd aan de stewards. Lees ook: Hamilton verwachtte torpedo-actie van Verstappen: ‘Laat altijd wat meer ruimte bij hem’

Foto: Motorsport Images