Ferrari-coureur Felipe Massa heeft de indruk dat het nieuwe chassis dat zijn team hem heeft gegeven een stuk beter functioneert. De Braziliaan denkt daarom ook beter te kunnen presteren in Maleisië.

 

Massa heeft voor dit weekend de beschikking gekregen over een nieuw chassis omdat hij tijdens de seizoensopener in Australië veel klachten had over het chassis dat hij aldaar bestuurde. Ferrari heeft hem voor Maleisië daarom een compleet nieuwe F2012 gegeven, zodat het kan vaststellen of Massa’s slechte prestatie tijdens de Grand Prix van Australië inderdaad aan het chassis te wijten was.

 

Tijdens de vrije training in Maleisië stond Massa met een dertiende en zestiende tijd alsnog niet bepaald bovenaan de tijdenlijst en hij moest in de tweede training bovendien meer dan een seconde prijsgeven op teamgenoot Fernando Alonso, ook al was hij in de eerste training nog wel marginaal sneller dan de Spanjaard.

 

Belangrijker dan de tijden en klasseringen van de vrijdag is echter het gevoel dat Massa aan zijn nieuwe chassis heeft overgehouden, en dat is positief: “Dit chassis is compleet nieuw en voelde echt een stuk beter aan dat het chassis waar ik in Australië mee reed”, constateert hij tevreden.

 

“Ik verwacht het met dit chassis in ieder geval een stuk te kunnen doen waar het de vergelijking van mijn prestaties met die van Fernando betreft”, zegt de coureur die in Australië niks kon inbrengen tegenover zijn teamgenoot.

 

Ondanks het positieve algehele gevoel bij zijn nieuwe chassis sloegen Massa en zijn engineers tijdens de tweede vrije training toch een verkeerde richting in met de afstelling van de auto. “We probeerden toen wat andere onderdelen uit – waaronder een aantal componenten die we ook in Australië op de auto hadden – en toen ging het bergafwaarts.”

 

“Maar het was hoe dan ook belangrijk om te ondervinden dat het chassis zoals we dat tijdens de eerste training gebruikte, veel beter functioneert dan als de configuratie meer vergelijkbaar is met hoe we in Australië rondreden”, stelt Massa. “Ik verwacht dan ook dat we de auto voor aanvang van de kwalificatie nog verder kunnen verbeteren en morgen veel competitiever zullen zijn.”

 

“Er is nog altijd veel te leren en het blijft daarnaast een feit dat onze bolide – ongeacht de afstelling – nog niet goed genoeg is om vooraan mee te doen, maar het is mijn doel hem desondanks perfect af te stellen voor de kwalificatie van morgen en vervolgens in de race mee te strijden om de punten.”