1. | Felipe Massa | Williams | 1:35,242 42 ronden |
2. | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:35,284 71 ronden |
3. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:35,573 89 ronden |
4. | Adrian Sutil | Sauber | 1:35,674 73 ronden |
5. | Jules Bianchi | Marussia | 1:36,148 108 ronden |
6. | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:36,462 71 ronden |
7. | Sergio Pérez | Force India | 1:36,583 79 ronden |
8. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 1:36,688 28 ronden |
9. | Pastor Maldonado | Lotus | 1:37,131 97 ronden |
10. | Pedro de la Rosa | Ferrari | 1:37,988 49 ronden |
11. | Will Stevens | Caterham | 1:40,627 95 ronden |
Mischa Bijenhof
8 juli 2014
Felipe Massa was vandaag de snelste coureur tijdens de eerste van een tweedaagse test op Silverstone. Achter hem vonden er een aantal opmerkelijke zaken plaats.
Wat te denken van de snelle tijd van Adrian Sutil bijvoorbeeld, die in de wispelturige Sauber de dag als vierde afsloot. Vanmorgen was de Duitser zelfs een tijdje het snelst, maar daarna hield een motorprobleem de Sauber lang in de garage. Na een motorwissel kwam Sutil, inmiddels teruggezakt naar de tiende plaats, weer naar buiten en reed prompt de vierde tijd, op minder dan een halve tel van de Williams.
Nog opvallender was de eerste run van Pastor Maldonado, die op een kurkdroge baan een setje intermediate-banden helemaal aan flarden reed. Over de achterliggende gedachte van dit experiment heeft Lotus nog geen uitspraken gedaan. Verder viel op dat Daniel Ricciardo meer dan een halve dag louter in- en outlaps deed en derhalve geen rondetijd op de klokken bracht. Pas in de slotfase knalde de Australiër er de tweede tijd van de dag uit, op een minieme 0,006 seconden van Massa.
Er was ook een debutant: Will Stevens trad aan bij Caterham en reed 95 ronden. “Ik heb al heel wat ronden met de Caterham CT05 gereden, maar die waren allemaal in de simulator”, vertelde de Brit na afloop. “In het echt was het veel leuker.” De betrouwbaarheidsproblemen die Caterham de laatste tijd achtervolgen bleven niet helemaal uit: ’s morgens moest Stevens een paar keer een run afbreken omdat er een softwarestoring optrad, maar die was ’s middags verholpen.
Vrijwel alle teams reden met vervaarlijk ogende constructies op hun auto’s. De ‘wasrekjes’ die we op de sidepods zagen, bevatten sensoren om zaken als rijhoogte en ‘pitch’, het duiken van de auto onder accelereren en remmen, te kunnen meten.
Gerelateerd nieuws
Race Colapinto in gevaar? ‘Moet eerst medisch onderzocht worden’
23 november 2024 10:02 - GP Las Vegas