De druk op Felipe Massa neemt steeds verder toe, nadat de Ferrari-coureur in Spanje wederom een teleurstellend weekend afwerkte. Volgens Duitse, Engelse en Braziliaanse media wordt hij op straat gezet als hij de komende één of twee races weer slecht presteert.

Massa kwalificeerde zich in Barcelona als zestiende en eindigde de race als vijftiende. Teamgenoot Fernando Alonso trainde zich ter vergelijking naar een tweede startplaats, terwijl hij de race eveneens in die positie finishte. Alonso gaat daardoor gedeeld aan kop in het WK, waarin Massa op een gedeelde zestiende plaats staat met slechts twee punten.

Teambaas Stefano Domenicali liet er na de race dan ook geen misverstand over bestaan dat het tijd wordt dat Massa zich herpakt, zijn deel van de verantwoordelijkheid gaat dragen bij Ferrari en meer punten begint te scoren: “We verwachten van Felipe dat hij, na dit ongelukkige weekend, gelijk tijdens de volgende race terugslaat.”

“Met het oog op de strijd om de constructeurstitel is het noodzakelijk dat Felipe ook punten scoort”, voegt Domenicali daar nog aan toe, verwijzend naar de score van 63 punten van Ferrari, waarvan er 61 op het conto van Alonso komen.

Als gevolg van de onfortuinelijke seizoensstart van Massa – in navolging op zijn ook al teleurstellende 2010 en 2011 – ziet zijn toekomst bij Ferrari er steeds somberder uit. “Alleen een wonder kan Massa nu nog bij Ferrari houden”, stelt de Braziliaanse krant O Estado de São Paulo zelfs. “Hij moet er echt voor zorgen dat hij zich vanaf nu dicht in de buurt van Alonso kwalificeert en punten pakt in de races.”

Volgens het Duitse Motorsport-Total is de kans zelfs groot dat Massa na de race in Monaco vervangen gaat wordt, mocht hij daar weer slecht presteren. De publicatie verklaart van een bron van binnen het team geleerd te hebben dat Massa zich ‘in een soort proeftijd bevindt’ en dat de races in Spanje en Monaco ‘audities’ zijn om te zien of hij zijn plek mag houden.

Het Engelse GrandPrix.com beweert daarentegen dat de Braziliaan ook in Canada nog een kans krijgt om zijn stoeltje te behouden, hetgeen ook een logische gedachtegang is aangezien dit – net als Monaco – een wat bijzonder circuit is en daarom niet de ideale baan om een vervangende coureur zijn debuut op te laten maken.

Wie Massa’s vervanger moet worden, blijft vooralsnog gissen. De gedoodverfde opvolger Sergio Pérez lijkt in ieder geval voor de rest van 2012 immers geen optie te zijn, terwijl Ferrari zelf geen geschikte testcoureurs heeft om op terug te vallen.

Een andere naam die genoemd is, is die van de werkloze Adrian Sutil. Hij eindigde vorig jaar als negende in het WK, maar zit nu – ook door een juridische strafzaak die tegen hem diende – zonder team. Sutil was in Spanje niet geheel toevallig in de paddock aanwezig. “Om mijn gezicht te laten zien”, zegt hij tegen het Duitse RTL. “Het is belangrijk om dat af en toe te doen.”

“Ik heb vooral bijgepraat met mijn vorige team Force India, maar ook hier en daar wat gesprekken gevoerd”, zo houdt de Duitser zich op de vlakte. “Het gaat natuurlijk niet zo snel dat hier nu gelijk iets uit voortkomt, aangezien het nog vroeg in het seizoen is, maar hopelijk levert het me op termijn wat op en zit ik snel weer achter het stuur.”

Een andere naam die sinds afgelopen weekend met Ferrari in verband wordt gebracht, is die van Sutils vorige teamgenoot Paul di Resta. Volgens Motorsport-Total staat hij zelfs op ‘poleposition’ om het stoeltje van Massa over te nemen. Ook Di Resta’s teamgenoot – en Sutils opvolger – Nico Hülkenberg wordt overigens genoemd in deze berichtgeving, gebaseerd op het feit dat zijn woordvoerder en adviseur Timo Gans afgelopen weekend bij de Scuderia rondliep.

Mocht één van de Force India-coureurs daadwerkelijk naar Ferrari verhuizen, dan zou een mogelijk bijkomend voordeel voor Ferrari zijn dat Jules Bianchi kan doorschuiven naar een racezitje. Bianchi is een beschermeling van het Italiaanse team en maakt deel uit van het opleidingsprogramma van Ferrari. Ook een terugkeer van Sutil bij Force India zou dan echter een optie zijn, zo weet Motorsport-Total.