Adam Cooper
18 april 2015
Williams-coureur Felipe Massa moet toegeven dat zijn oude team Ferrari haar zaakjes momenteel beter voor elkaar heeft en dat hij samen met zijn huidige werkgever flink aan de bak moet om het verschil goed te maken.
Williams en Ferrari deden tijdens het openingsweekend van seizoen 2015 niet voor elkaar onder, maar sindsdien heeft Ferrari een stap vooruit gezet en Williams achter zich gelaten. De Scuderia is volgens Massa inmiddels in staat Mercedes op verschillende circuits onder druk te zetten, terwijl Williams volgens Massa stil is blijven staan en daardoor niet langer het tweede, maar het derde team is.
Als belangrijkste oorzaak voor deze verandering in de onderlinge verhoudingen, wijst Massa naar hoe de Ferrari-bolides met hun banden omspringen. Op dat vlak doet Ferrari het volgens de Braziliaan beter dan welk team dan ook, zo vertelt hij aan Formule 1-verslaggever Adam Cooper. “In de kwalificatie staan we doorgaans op gelijke voet met Ferrari, maar Ferrari maakt daarna in de race telkens een sprong”, stipt hij aan.
“Ferrari is het enige team dat in de race competitiever is dan in de kwalificatie. Ze wisten in China van de kwalificatie op de race bijvoorbeeld een seconde te winnen. Dat is heel veel tijd en komt puur door hoe ze met hun banden omgaan.”
“De bandenslijtage is bij Ferrari een stuk lager dan bij andere teams. Zelfs vergeleken met Mercedes zijn ze in dat opzicht sterker, waarbij het niet uit lijkt te maken op wat voor type circuit er wordt geracet. Zowel in Maleisië als China was hun race pace immers goed.”
“Voor ons betekent dit dat we alle zeilen bij moeten zetten”, weet Massa, ondanks dat hij ook weer niet van een ramp wil spreken: “Want we zijn nog steeds het derde team. Het is ook niet zo dat we rampzalig aan dit jaar begonnen zijn en moeten dus niet overdrijven, maar we willen Ferrari natuurlijk wel terugpakken en gaan daar alles voor doen. Het zou geweldig zijn om ze bij te halen, want Ferrari zit immers niet ver meer achter Mercedes.”
Gerelateerd nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
‘Niet Guanyu Zhou, maar Arthur Leclerc op de reservebank bij Ferrari’
20 november 2024 11:30 - Nieuws