Mateschitz: ‘Dit heeft niks meer met racen te maken’
Sutton Images
Daan de Geus
13 mei 2013
Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz vindt dat de huidige generatie Pirelli-banden te veel invloed hebben op de Formule 1 en heeft zijn klachten naar verluidt ook bij Bernie Ecclestone neergelegd: “Dit is een wedstrijd in bandenmanagement.”
De hoge bandenslijtage van het Pirelli PZero-rubber heeft de Formule 1 volgens Mateschitz (rechts op de foto) dusdanig veranderd dat er van echt racen geen sprake meer is.
In gesprek met Autosport steekt Mateschitz, wiens team Red Bull meer last heeft van de hoge bandenslijtage dan rivalen als Lotus en Ferrari, zijn mening over de banden dan ook niet onder stoelen of banken: “Iedereen weet wat er aan de hand is. Dit heeft niets meer met racen te maken. De Formule 1 is een wedstrijd in bandenmanagement geworden”, foetert hij.
“Echt autoracen ziet er heel anders uit dan dit”, meent Mateschitz. “We kunnen door de banden niet langer het maximale uit onze auto en coureurs halen. Als we dat wel zouden doen, zouden we afhankelijk van het circuit acht tot tien keer per race naar de pits moeten.”
Bandenspanning
Volgens Mateschitz is ook de kwalificatie zinloos geworden door toedoen van Pirelli: “Er wordt niet meer serieus gekwalificeerd en voor pole gevochten, aangezien iedereen op zaterdag druk bezig is om banden te sparen voor de race.” Mateschitz geeft verder aan dat hij best begrijpt dat Pirelli dit soort banden levert omdat het onder opdracht van de FIA staat om zodoende voor vermaak te zorgen, maar hij vindt dat de bandenleverancier te ver is doorgeslagen: “Het doel was om races spannender te maken door voor meer pitstops te zorgen, maar niet in de mate waarin dat nu het geval is. Pirelli is haar doel voorbijgeschoten.” Veiligheid
De Red Bull-baas haalt verder aan dat de snel slijtende Pirelli’s een veiligheidsrisico vormen. “Ik vraag me af wanneer de problemen met de banden voor een gevaarlijk ongeluk gaan zorgen, want we lopen het risico dat dat gaat gebeuren.” Volgens Autosport heeft Mateschitz gisteravond zo’n drie kwartier één-op-één met Formule 1-opperhoofd Bernie Ecclestone zitten praten om zijn klachten kenbaar te maken. Pirelli heeft overigens al aangegeven haar banden met ingang van de Grand Prix van Engeland te gaan veranderen, zodat er dan nog ‘maar’ twee of drie stops gemaakt hoeven te worden.
Volgens Mateschitz is ook de kwalificatie zinloos geworden door toedoen van Pirelli: “Er wordt niet meer serieus gekwalificeerd en voor pole gevochten, aangezien iedereen op zaterdag druk bezig is om banden te sparen voor de race.” Mateschitz geeft verder aan dat hij best begrijpt dat Pirelli dit soort banden levert omdat het onder opdracht van de FIA staat om zodoende voor vermaak te zorgen, maar hij vindt dat de bandenleverancier te ver is doorgeslagen: “Het doel was om races spannender te maken door voor meer pitstops te zorgen, maar niet in de mate waarin dat nu het geval is. Pirelli is haar doel voorbijgeschoten.” Veiligheid
De Red Bull-baas haalt verder aan dat de snel slijtende Pirelli’s een veiligheidsrisico vormen. “Ik vraag me af wanneer de problemen met de banden voor een gevaarlijk ongeluk gaan zorgen, want we lopen het risico dat dat gaat gebeuren.” Volgens Autosport heeft Mateschitz gisteravond zo’n drie kwartier één-op-één met Formule 1-opperhoofd Bernie Ecclestone zitten praten om zijn klachten kenbaar te maken. Pirelli heeft overigens al aangegeven haar banden met ingang van de Grand Prix van Engeland te gaan veranderen, zodat er dan nog ‘maar’ twee of drie stops gemaakt hoeven te worden.
Gerelateerd nieuws
Helmut Marko slaat alarm: ‘Verstappen volstrekt kansloos in Las Vegas’
22 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Verstappen bezorgd na openingsdag in Las Vegas: ‘Zitten er behoorlijk ver naast’
22 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas