Max is goud waard – over de marktwaarde van een potentiële wereldster
Peter van Egmond
André Venema
2 februari 2018
Zijn naam is na drie jaar Formule 1 gevestigd, zijn status groeit gestaag. Max Verstappen (20) ontpopt zich als wereldster in wording tot een internationaal A-merk. Wat maakt hem aantrekkelijk voor sponsors, wat is zijn marktwaarde? “Voor multinationals ligt er een gouden kans.”
Max Verstappen is net als collega Daniel Ricciardo prominent aanwezig in de wereldwijde uitingen van horlogier TAG Heuer, een voornaam partner van werkgever Red Bull Racing. Daarnaast is het duo te zien in een grote internationale campagne van multinational ExxonMobil, de brandstofleverancier van het raceteam. Op nationaal niveau beschikt Verstappen over twee trouwe sponsorpartners: supermarktketen Jumbo en softwarebedrijf Exact.
Hoewel manager Raymond Vermeulen genoeg aanbiedingen krijgt, is hij selectief met het afsluiten van nieuwe individuele sponsorovereenkomsten voor zijn beroemde klant. Een eventuele match moet wel bij de coureur passen. Wie zich als persoonlijke partner aan Verstappen wil verbinden moet een substantieel bedrag neertellen: naar schatting anderhalf tot twee miljoen per jaar. Marktconform, gezien zijn huidige internationale status.
“In potentie is Max een wereldster”, meent sportmarketeer Patrick Wouters van den Oudenweijer van House of Sports. Hij denkt dat Verstappen zo groot kan worden als Johan Cruijff, maar dan is aanhoudend klinkend resultaat nodig. “Hij wordt pas echt een wereldster als hij wereldkampioen wordt – bij voorkeur vaker dan één keer.” Volgens sportconsultant en marketeer Chris Woerts is Verstappen ‘A-categorie’, maar zit hij nog niet in het topsegment van de Ronaldo’s Messi’s en Bolts. “Internationaal althans niet, in Nederland wel. Ronaldo maakt zo’n tien grote deals per jaar, daar zit Max nog niet op.” Ook Woerts haalt het belang van langdurig succes aan: “Om het vertrouwen van grote marktpartijen te winnen.”
Verstappen is volgens Wouters van de Oudenweijer interessant voor multinationals door het wereldtoneel waarop hij acteert en authentieke rol die hij speelt: “Hij heeft bravoure, is uitgesproken en een racer. Je hebt het gevoel dat hij grenzen verlegt, hij brengt spektakel.” Volgens Woerts is dit hét moment om in te stappen. “Voor multinationals liggen er met Max gouden kansen. Challengers die de nummer 1 positie willen aanvallen kunnen dat doen via Max Verstappen. Bedrijven kunnen nu nog relatief goedkoop instappen en met hem meegroeien. Ik zou er als bedrijf geen seconde over twijfelen als ik het budget ervoor had.”
Het complete verhaal over de marktwaarde van Max, zijn potentie als internationale superster en welke partner perfect voor hem zou zijn (hint: het begint met een P) lees je in het nieuwste nummer van Formule 1. Editie 2 van Formule 1 is nu in de winkel verkrijgbaar of hier online te bestellen.
Gerelateerd nieuws
Komt er een F1-promotie voor Red Bull-junior Hadjar? Geen derde seizoen in de F2
12 december 2024 19:00 - Nieuws
Formule E-CEO sloot weddenschap met Verstappen, doneert kwart miljoen dollar
12 december 2024 12:28 - Nieuws
Red Bull de grote winnaar op gebied van windtunneltijd: ‘Enige voordeel van derde worden’
12 december 2024 10:34 - Nieuws