Max Verstappen: ‘Houd tien jaar vast aan dezelfde regels’
Motorsport Images
André Venema
8 juni 2019
Over het pechgevalletje dat hem de doortocht naar het slotdeel van de kwalificatie kostte – Kevin Magnussen crashte waardoor hij zijn snelle ronde moest afbreken – maakte Max Verstappen weinig woorden meer vuil. Wel hield hij een interessant betoog op de toekomst van de Formule 1. “Op een gegeven moment moet je zeggen: dit zijn de regels en daar houden we tien jaar aan vast.”
Lees ook: Kwalificatie: Vettel verslaat Hamilton in duel om pole in Montréal, Verstappen strandt in Q2
Een budgetcap van 155 miljoen euro (exclusief salarissen), simpelere, goedkopere en luidruchtigere motoren en een ander, korter raceformat: in Canada sijpelden voorzichtig de eerste reglementswijzigingen door die rechtenhouder Liberty Media vanaf 2021 voor ogen heeft. Allemaal met als doel het speelveld gelijkwaardiger te maken en de show voor de fans en coureurs te verbeteren.
(Tekst gaat door onder afbeelding)
Max Verstappen juicht de plannen toe. “De grote problemen die wij als coureurs hebben”, zo meent hij, “is dat we niet kunnen pushen als we achter iemand zitten omdat de banden oververhit raken en je niet kunt volgen omdat er te veel downforceverlies is. Dat zijn de belangrijkste dingen waar je aan moet gaan werken om het racen beter voor het publiek te maken. Je kunt nu op bepaalde circuits een seconde langzamer rijden, dan nog komt er niemand voorbij. Want je kunt gewoon niet volgen.” In de afgelopen jaren werden de reglementen steeds aangepast. De auto’s werden breder en kregen meer neerwaartse kracht (downforce). Prachtig voor de coureurs, maar niet voor de show. “Er zijn genoeg wedstrijden die wel leuk zijn, maar over het algemeen is het lastig om in te halen.” Volgens Verstappen zijn er wel oplossingen voor het probleem. “Je kunt downforce ook op andere manieren creëren waardoor je minder verliest als je achter iemand rijdt. Ik denk dat ze daar naar moeten kijken. We rijden nu overal baanrecords, maar uiteindelijk draait het daar volgens mij niet om”, meent Verstappen. “Dan kun je op een gegeven moment wel een robot in de auto zetten als je alleen maar harder en harder gaat. Het moet ook leuk zijn voor de fan. Als het één of twee seconden langzamer gaat: prima. Belangrijker is dat je goed kunt volgen.” Lees ook: ‘Budget cap komt op 155 miljoen per jaar te liggen’ ‘Iedereen praat voor zichzelf’
Zo simpel als het lijkt is het echter niet, beseft Verstappen. Formule 1 is ook politiek en er spelen altijd eigenbelangen. “Iedereen praat voor zichzelf”, verzekert hij. “Mercedes is heel blij met deze regelementen, een minder team wil andere reglementen maar heeft misschien minder te zeggen.” Daarnaast zullen klantenteams hun leverancier niet snel tegen de haren instrijken. “Er zit zoveel politiek in. Hoe het opgelost kan worden? Er moet één iemand van de FIA of FOM zijn die zegt: dit wordt het.” De voorspelbaarheid in het hybridetijdperk is groot. In de afgelopen drie seizoenen doorbraken alleen Lance Stroll en Sergio Pérez de podiumhegemonie van de drie topteams (Mercedes, Ferrari en Red Bull). “Voor de kijker is het niet goed dat er één team domineert, al is dat in de Formule 1 altijd zo geweest”, stelt Verstappen. “Denk aan Ferrari, Red Bull, nu Mercedes en vroeger ook McLaren. Iemand zal de regels altijd beter interpreteren dan de ander.” Volgens Verstappen valt Mercedes niets te verwijten. “Ze doen het gewoon heel goed.” Maar een verrassing in de Formule 1 is al zes jaar zo goed als uitgesloten. “Ik vind MotoGP leuk om te kijken, omdat je nooit zeker weet wie er gaat winnen. Daar kun je als klantenteam goed meedoen. Misschien kunnen we daar iets van leren om het veld dichter bij elkaar te brengen”, aldus Verstappen, die nog wel een suggestie voor de regelmakers heeft. “Uiteindelijk denk ik dat het beter is als je regels heel lang hetzelfde houdt: dan komt alles wel naar elkaar toe. Op een gegeven moment moet je zeggen: dit zijn de regels hier houden we tien jaar aan vast. Ik denk dat als we de regels met de voorvleugel en zo niet veranderd hadden, we nu dichter bij elkaar hadden gezeten.”
Max Verstappen juicht de plannen toe. “De grote problemen die wij als coureurs hebben”, zo meent hij, “is dat we niet kunnen pushen als we achter iemand zitten omdat de banden oververhit raken en je niet kunt volgen omdat er te veel downforceverlies is. Dat zijn de belangrijkste dingen waar je aan moet gaan werken om het racen beter voor het publiek te maken. Je kunt nu op bepaalde circuits een seconde langzamer rijden, dan nog komt er niemand voorbij. Want je kunt gewoon niet volgen.” In de afgelopen jaren werden de reglementen steeds aangepast. De auto’s werden breder en kregen meer neerwaartse kracht (downforce). Prachtig voor de coureurs, maar niet voor de show. “Er zijn genoeg wedstrijden die wel leuk zijn, maar over het algemeen is het lastig om in te halen.” Volgens Verstappen zijn er wel oplossingen voor het probleem. “Je kunt downforce ook op andere manieren creëren waardoor je minder verliest als je achter iemand rijdt. Ik denk dat ze daar naar moeten kijken. We rijden nu overal baanrecords, maar uiteindelijk draait het daar volgens mij niet om”, meent Verstappen. “Dan kun je op een gegeven moment wel een robot in de auto zetten als je alleen maar harder en harder gaat. Het moet ook leuk zijn voor de fan. Als het één of twee seconden langzamer gaat: prima. Belangrijker is dat je goed kunt volgen.” Lees ook: ‘Budget cap komt op 155 miljoen per jaar te liggen’ ‘Iedereen praat voor zichzelf’
Zo simpel als het lijkt is het echter niet, beseft Verstappen. Formule 1 is ook politiek en er spelen altijd eigenbelangen. “Iedereen praat voor zichzelf”, verzekert hij. “Mercedes is heel blij met deze regelementen, een minder team wil andere reglementen maar heeft misschien minder te zeggen.” Daarnaast zullen klantenteams hun leverancier niet snel tegen de haren instrijken. “Er zit zoveel politiek in. Hoe het opgelost kan worden? Er moet één iemand van de FIA of FOM zijn die zegt: dit wordt het.” De voorspelbaarheid in het hybridetijdperk is groot. In de afgelopen drie seizoenen doorbraken alleen Lance Stroll en Sergio Pérez de podiumhegemonie van de drie topteams (Mercedes, Ferrari en Red Bull). “Voor de kijker is het niet goed dat er één team domineert, al is dat in de Formule 1 altijd zo geweest”, stelt Verstappen. “Denk aan Ferrari, Red Bull, nu Mercedes en vroeger ook McLaren. Iemand zal de regels altijd beter interpreteren dan de ander.” Volgens Verstappen valt Mercedes niets te verwijten. “Ze doen het gewoon heel goed.” Maar een verrassing in de Formule 1 is al zes jaar zo goed als uitgesloten. “Ik vind MotoGP leuk om te kijken, omdat je nooit zeker weet wie er gaat winnen. Daar kun je als klantenteam goed meedoen. Misschien kunnen we daar iets van leren om het veld dichter bij elkaar te brengen”, aldus Verstappen, die nog wel een suggestie voor de regelmakers heeft. “Uiteindelijk denk ik dat het beter is als je regels heel lang hetzelfde houdt: dan komt alles wel naar elkaar toe. Op een gegeven moment moet je zeggen: dit zijn de regels hier houden we tien jaar aan vast. Ik denk dat als we de regels met de voorvleugel en zo niet veranderd hadden, we nu dichter bij elkaar hadden gezeten.”