Max Verstappen heeft op de Moscow Raceway een weekend van ups en downs met een tweede plek afgesloten. Nadat hij zich op zaterdagmorgen van een podiumplek verzekerde door als derde te eindigen, viel het 16-jarige autosporttalent op zondagmorgen in race twee uit met een kapotte dynamo.

Esteban Ocon won in Rusland alle drie de races. Daarmee scoorde hij zijn eerste hattrick van het seizoen. Iets wat Max Verstappen dit seizoen al twee keer eerder presteerde. Verstappen moest afgelopen weekend echter de eer aan de Fransman laten, waardoor zijn achterstand op Ocon is opgelopen tot 116 punten.

De eerste race start Verstappen als vierde, maar door een mooie inhaalmanoeuvre weet hij de derde plek van Blomqvist over te nemen door de Brit in de laatste bocht voor start-finish knap uit te remmen. De onderlinge afstanden zijn vervolgens echter te groot om inhaalpogingen in te kunnen zetten.

Pech

Vol goede moed start Verstappen race twee, maar hij moet na elf ronden zijn wagen in de pits parkeren met een kapotte dynamo. De teleurstelling is groot, want de Limburger heeft dit seizoen al vaker met mechanische problemen te kampen gehad.  “We gooien op deze manier dure punten weg, waardoor we het allemaal niet meer in eigen hand hebben.” Max Verstappen doelt daarmee op zijn tweede plaats in het kampioenschap. “Ocon staat inmiddels meer dan 100 punten voor dus dat gaat moeilijk worden.”

Voor race drie is de dynamo vervangen en komt Verstappen goed weg. Achter in het veld komt Felix Serralles in aanraking met Nederlander Jules Szymkowiak en komt op de baan tot stilstand. Een safetycarfase is het gevolg. Bij de herstart komt het veld goed weg en zijn er aan kop geen positiewisselingen. Drie rijders blijken echter een valse start gemaakt te hebben, waaronder Tom Blomqvist die op dat moment voor Max op een tweede plek rijdt. Als Blomqvist zijn drive through penalty inlost, krijgt de 16-jarige P2 in de schoot geworpen. Zijn achterstand op koploper Ocon bedraagt meer dan twee seconden, maar hij start een offensief om zijn rivaal binnen te hengelen.

Sneller

Tegen het einde van de race is hij sneller dan Ocon en lijkt het een kwestie van tijd alvorens Verstappen een aanval in gaat zetten. Zo ver komt het niet omdat Lucas Auer en Jordan King elkaar in de wielen rijden, waardoor de safety car nogmaals naar buiten komt. Na de safetycarfase is er nog maar één ronde te rijden. Voordat het veld het rechte stuk op rijdt, geeft Ocon gas om aan de greep van het veld te ontsnappen. Verstappen anticipeert perfect en zet voor de laatste bocht een aanval in die succesvol lijkt. Hij gaat echter iets wijd waardoor Ocon kans ziet om op het rechte stuk binnendoor langszij te komen. De auto’s raken elkaar en als beide kemphanen richting eerste bocht gaan, is Ocon nipt sneller waardoor hij ook race drie wint.

In de uitloopronde valt de Fransman echter stil, waarna hij naar de pits gesleept moet worden. De reden is onbekend, maar het lijkt erop dat de leider in het kampioenschap zonder benzine is komen te staan. Dit voorval en het gevecht tussen Verstappen en Ocon wordt door de wedstrijdleiding onderzocht. Ze besluiten geen actie te ondernemen waardoor de uitslag onveranderd blijft.

Tevreden

Verstappen: “Het was een mooi gevecht in de laatste ronde met Ocon. Ik remde jammer genoeg net iets te laat voor de laatste bocht, waardoor ik iets te wijd het rechte stuk opkwam en Ocon weer naast me kon komen. We raakten elkaar twee keer, maar er ontstond gelukkig geen schade”, aldus opgewekte Verstappen. “Ik heb in ieder geval geprobeerd  de winst te pakken in de laatste race, wat helaas net mislukte. Met een tweede plek hier in Moskou ben ik toch tevreden, want dit was niet ons sterkste weekend.”